Klejner, kager og krea i den gamle købmandsgård

Julen er sød og skøn på Museum Østjylland i år, når der er julehyggelig lørdag for alle sanser på museet. Kig forbi til gode gammeldags juleforberedelser med duftende kagebagning, jule-fletterier og masser af hyggelige og sjove aktiviteter for hele familien.
Besøg snitteværkstedet, lav en retro-nisse, mal julemotiver på sten, smag en lækker klejne – eller tre! – og meget mere.

Julehygge i Købmandsgården, lørdag den 1. december 2018 kl. 11 – 15 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis adgang.

Det kommer til at dufte af jul i Grenaas gamle Købmandsgård på lørdag den 1. december, når julemåneden kickstartes med duftende og kreativ julehygge. I år bliver det lidt anderledes end tidligere år, da museet vil fokusere mere på gør-det-selv kreativitet og mindre på køb og salg end tidligere år. Der bliver derfor heller ikke tale om et decideret julemarked i Købmandsgården, som det har været tilfældet de forrige år.

”Jul i Købmandsgården plejer at være et af de absolut hyggeligste arrangementer på museet. I år har vi bevaret al hyggen, men i stedet for at have julemarked, er vi jule-kreative! Vi har skruet helt op for den gode, gammeldags jul på museet. Så kig forbi, brug dine kreative evner og lav årets bedste julegaver til mor, bedstefar eller, hvem der nu fortjener det, ” opfordrer museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen.

Der er en duft af kager

For mange lokale er det efterhånden blevet en hyggelig juletradition at besøge julekageværkstedet i museets køkken. I julens anledning vil der naturligvis dufte ekstra meget af de velkendte julekrydderier på hele museet. Lav dine egne flotte og lækre julekager, som du selvfølgelig er velkommen til at tage med hjem bagefter og måske bruge til en lille gave.

Kreative julestunder

For de fingernemme er der julepynt på programmet. Skru tiden tilbage til, da de gamle var yngre, og lav din egen søde retro-nisse af piberensere. Du kan også male de flotteste julemotiver på sten, som kan bruges til dekoration op til jul.
Selvfølgelig er museets egen snittenisse Ib også på pletten med sit snitteværksted, hvor du kan fremtrylle alverdens flotte kreationer i træ.
I år kan du også prøve kræfter med pileflet under kyndig vejledning af pilefletter Ursula Søholm.

Bliver du overmandet af lækkersult i alle de kreative sysler, så står klejnekogeren i museumsgården og sælger de lækreste frisklavede klejner.

Oooluuuf, a står under æ mistelten!

Indenfor på museet har udstillingen ”Det er bår’ dæjlig – The Julekalender i Grenaa” overtaget museet! Kom helt tæt på historien om de højtelskede karakterer Gertrud, Oluf, Benny og de tre nisser og oplev blandt andet Gertrud Sands overpyntede julehjem og nissernes hemmelig hule.

Gå på nissejagt

Museets egne nisser vil selvfølgelig ikke stå tilbage for deres landskendte nisse-kolleger, så i år er de gået i gang med at lave deres helt egen nisse-julekalender til tv. Gå på jagt efter nisserne og se, hvor langt de er kommet med indspilningen. Gætter du det rigtige kodeord, venter der en lækker præmie for dit gode arbejde.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller på jnp@museumoj.dk