Kig nærmere på tørklædemode og ligestilling

Hvordan hænger identitet og tørklædemode sammen med ligestilling og feminisme? Det kan du blive lidt klogere på, når der er omvisning i den nyåbnede særudstilling Mit Tørklæde – Mit Valg på Museum Østjylland.

En af udstillingens tilrettelæggere Sice Juel Hansen har allieret sig med Nadin Fawaz, der ses i udstillingen som en af kvinderne, der bærer tørklæde. Sammen vil de to kvinder sætte spotlyset på tørklædedebatten med udgangspunkt i mode og ligestilling.

Tørklædemode anno 2019 – en omvisning med fokus på mode og identitet, torsdag den 21. februar 2019, kl. 16 – 17.15 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Billet 50 kr.

I omvisningen fortæller Sice Juel Hansen om nogle vinkler på tørklædemode, der ellers kun vises en lille del af i udstillingen. Du får også mulighed for at snakke med Nadin Fawaz om hendes oplevelser, overvejelser og tanker om at gå med tørklæde. Omvisningen lægger således op til refleksion og dialog, om hvad tørklædet betyder – både for dem der går med tørklæde, og dem der ikke gør.

”Tørklædet kan have mange forskellige betydninger, og det er virkelig spændende at høre forskellige kvinders historier. For nogle har det været et teenageoprør at tage tørklædet på. For andre et bevidst valg, selvom det trodsede familiens anbefalinger. Og for andre igen, noget der bare føltes naturligt eller ligesom lå i kortene. Det er virkelig svært at generalisere, og vi håber, at denne udstilling kan give et indblik i denne mangfoldighed, ” siger Sice Juel Hansen.

Udstillingen viser tørklædemode på giner – fra et eritreisk kirketørklæde og et congolesisk festtørklæde til et polsk tørklæde bundet på en måde, der er inspireret af det franske ikon Brigitte Bardot.

Mode, der dækker

Har du hørt om ”modest fashion”? Begrebet beskriver en modetrend, som dikterer løst og dækkende tøj i moderigtigt design. Tørklædemode er i dag en del af en modest fashion-trenden.

”Det er snart fire år siden, at vi startede projektet, der er grundlaget for udstillingen. Dengang gav flere af de muslimske kvinder udtryk for, at det var svært for dem at finde smart modetøj, der levede op til deres ønsker om, at det også skulle være dækkende. Dermed følte de sig pressede af at skille sig ud, både med tørklædet og fordi de ikke kunne shoppe mainstream-mode ligesom deres veninder, ” fortæller Sice Juel Hansen.

”I dag er det nemmere for kvinderne at finde tøj, fordi det er blevet populært i modeindustrien at afspejle den mangfoldighed, der er i samfundet. ”

Både store modehuse som f.eks. Dolce & Gabbana og mainstream brands som H&M har lanceret kollektioner til denne målgruppe.

At finde sin egen identitet

Tørklædemode-influencer Nadin Fawaz optræder på billeder og videoer i udstillingen, hvor hun fortæller om, hvorfor hun går med tørklæde. Til omvisningen kan du møde Nadin Fawaz, stille spørgsmål til hende og måske derigennem få nye vinkler på tørklædedebatten.

”Det er vigtigt for mig at vise min identitet gennem min beklædning. Jeg følger mange forskellige piger på Instagram og bliver inspireret til nye måder at sætte tørklædet på. Det har været vigtigt for mig at kunne skille mig lidt ud og ikke sætte mit tørklæde, som alle de andre – at finde min egen identitet; ” siger Nadin Fawaz og tilføjer:

”Jeg har også selv kunnet inspirere andre piger via Instagram, og det gør mig både glad og stærkere. ”

For mere information kontakt cand. mag. og tilrettelægger af udstillingen Sice Juel Hansen på sch@museumoj.dk