Kig i kulissen hos konservatorerne

Hør om arkæologisk træ, farlige insektangreb og om hvorfor renlighed ikke altid er en god ting.

Nu kan du få stillet din nysgerrighed over, hvad hulen de går og laver på Museum Østjyllands værksteder i Kulturhuset. Museets konservatorer holder nemlig åbent hus i Randers Ugen. Arrangementet er en enestående mulighed for at kigge konservatorerne over skulderen og få en god snak om bevaring og pleje af gamle ting.

Randers Ugen: Åbent hus hos konservatorerne, fredag den 17. august 2018, kl. 10 – 13 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers. Benyt den store kælderindgang mod Jens Otto Krags Plads. Der serveres hjemmebag og kaffe.

Museets konserveringsværksteder ligger i Kulturhusets kælder. Her lidt under gadeniveau gemmer sig en fascinerende verden af finurlige redskaber og underlige maskiner, kemikalier og dingenoter, og her tryller konservatorerne med arkæologiske fund og gamle genstande.

”Vi har skruet en både lærerig og hyggelig dag sammen. Her kan dagens gæster se, hvad vi konservatorer står med hænderne begravet i lige nu. Vi fortæller også om museumsarbejde generelt, og så er gæsternes egne spørgsmål naturligvis mere end velkomne!” fortæller Lone Petersen, leder af Bevaringsafdelingen på Museum Østjylland.

Arkæologisk træ

Når arkæologerne finder ting af træ, der er flere hundrede eller tusinde år gamle, så har de ligget under jorden under ganske særlige forhold. Ellers ville de for længst være rådnet. Derfor kan man ikke bare tage træfundene op af jorden – træet vil hurtigt blive totalt ødelagt og udtørret af luften. Hvad gør man så? Hør konservator Carsten Korthauer fortælle.

De er små, de er farlige

Insektangreb kan være farlige nogle museumsgenstande. Det gælder især dragter og andre tekstiler, skind og læder, udstoppede dyr og trægenstande, som småkravlene elsker at sætte ”tænderne” i.

”Men vi konservatorer holder øje! Vi har fælder rundt omkring og tjekker jævnligt, hvad vi fanger i dem,” fortæller Marianne Lauesen,der udfordrer dagens gæster til at se en bille under lup og gætte, om den mon er farlig.

Papirkonservering

I museets aktuelle særudstilling Smukke, gamle Randers er en samling fantastiske håndlavede arkitekturtegninger. Tegninger, som før de kunne udstilles, skulle renses, udglattes og have sikret revner. Konservator Anne Rostgaard Nielsen viser, hvordan det gøres, og der er stadig mange, mange flere tegninger i museets samling, der kræver konservering.

Ingen vask, tak

Noget, der næsten altid ligger på et af værkstedsbordene, er oldsager, folk har fundet med metaldetektor. De fine sager er sarte, og konservatorernes rensning for jord og snavs foregår oftest under mikroskop.

”Vi siger altid til finderne: Lad nu være med at forsøge at gøre dine fund rene – overlad det til os! De vil se, at det er med god grund, vi siger det,” siger Carsten Korthauer.

For mere information kontakt leder af Bevaringsafdelingen Lone Petersen på 8712 2631 eller lp@museumoj.dk.