Kan man klippe og klistre sin drømmeby?

Svaret er JA! Det kan man i hvert fald på Museum Østjylland i Grenaa i sommerferien. Her inviterer museet ferie-ramte børn og deres voksne indenfor i sommerworkshoppen MIG & MIN DRØMMEBY. Sammen tegner, klipper og klistrer store og små sig til intet mindre end verdens bedste by!

På Museum Østjylland kan du to dage i juni tage arkitektbrillen på og slå dig ned som byplanlægger. I fællesskab får du, de andre deltagere og museet skabt verdens bedste by. Sommerworkshoppen er ganske gratis. Du skal bare huske at tage dine drømme og din fantasi med. Fotokilde: Museum Østjylland

Benyt også lejligheden til at besøge den nyåbnede særudstilling MIG & MIN BY, der på en legende måde fortæller byhistorie i børnehøjde.
Der er gratis adgang til både workshop og særudstilling.

MIG & MIN DRØMMEBY – sommerworkshop for børn og deres voksne, tirsdag den 27. juni og onsdag den 28. juni 2023, begge dage kl. 10 - 13.
Sted: Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis.

Alt er muligt, når du på museet tager arkitektbrillen på, tænker stort og leger byplanlægger.

”I workshoppen spørger du dig selv: Hvordan ser min drømmeby egentlig ud? Overvej, hvad der skal være i byen, og hvem der skal bestemme? Er der kunst, biler, museer, hunde og fodgængerovergange?” forklarer museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen, der opfordrer alle til at tage den helt store fantasi-hat på i workshoppen. ”Måske kan biler og hunde flyve? Måske flyder børnehaven på vandet? Måske gynger fortovene dejligt, når man går på dem? Eller måske bygger vi vores huse i træerne?”

Unik drømmeby af fantasi og papir

Sammen med en museumsmedarbejder tegner, klipper og klistrer store og små i by-workshoppen. Til sidst samles alle inputs til en stor kollage, der er en unik drømmeby anno sommeren 2023 – skabt i fællesskab.

Museet sørger for alle remedier til workshoppen. Som deltager i workshoppen skal du bare medbringe dine drømme, en god portion fantasi og masser af legelyst.

Workshoppen er åben fra kl. 10 - 13. I kommer og går, når I har lyst.

Udstilling om byen set i børnehøjde

Får du brug for en pause fra klipperiet, har museet andre underholdende aktiviteter, der kredser om byen som tema, og som også henvender sig til museets yngste gæster.

”Vi har netop åbnet den sjove og legende børneudstilling MIG & MIN BY, der er for børn i alderen 2 - 8 år og deres familier. Som noget helt særligt er udstillingen udviklet af gæve og kloge børnehavebørn fra den lokale børnehave Regnbuen – med lidt hjælp fra de voksne i børnehaven og på Museum Østjylland,” smiler Helle Lebahn Bentzen.

Får du lyst til lidt frisk luft undervejs, kan du og dine voksne låne en lille kuffert og gå på opdagelse i byen Grenaa på egen hånd. Her gælder det om at holde ører og øjne åbne, for der er sjove opgaver at løse, der kan lede jer på sporet af MIG & MIN BY.

Forsegler by-drømmene

Alle, der bidrager til at skabe drømmebyen, får mulighed for at forsegle deres helt eget drømmedokument med en kopi af den gamle seglstampe med Grenaas byvåben. Dokumentet får I med hjem. Den originale seglstampe kan ses i udstillingen MIG & MIN BY. Drømmeby-kollagen bliver bagefter udstillet i MIG & MIN BY, så den forhåbentlig kan inspirere andre til at huske at drømme. Hvem ved, måske går by-drømmene en dag i opfyldelse? Eller nogle af dem? Man har i hvert fald altid lov til at drømme!

For mere information kontakt: Museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen på tlf. 4048 6431 eller på hlb@museumoj.dk