Kan man huske corona om 100 år?

I disse dage oplever Danmark en ekstraordinær situation, som vi aldrig har oplevet før. Hverdagen er forandret for os alle. Arkivet har til opgave at indsamle og bevare kilder for eftertiden, og vi er interesseret i din historie eller billeder til at kunne dokumentere og fortælle om denne tid - også om 100 år!

Om du er sendt hjem uden løn, har oprettet en hjemmearbejdsplads, har hamstret gær eller modtager virtuel undervisning de næste uger, vil vi gerne høre fra dig - uanset alder og lokalitet.

Du kan skrive om en enkelt dag eller flere eller måske om hele perioden. Hvis I skulle ønske det, kan vi altid lave aftaler om at det I skriver i dagbogen ikke bliver tilgængeligt de første mange år.

Hvis dit foto, dagbog eller tegning handler om noget fra Randers Kommune eller Syddjurs Kommune send til:

randers.stadsarkiv@museumoj.dk

eller del et foto fra din hverdag på Instagram #coronairanders

Hvis det handler om noget fra Norddjurs Kommune send til:

Arkivet@norddjurs.dk

Og brug #mitgrenaa på Instagram

Vi sørger selvfølgelig for, at materialet bliver endeligt afleveret til det lokalarkiv, hvor det hører hjemme

Hvis du har børn hjemme, så vil de måske tegne en tegning af hverdagen, som den ser ud nu. Du kan sende tegningen eller tage et billede af den og uploade den på Instagram.

Formålet er, at vi kan gemme historierne for fremtiden. Derfor er det vigtigt, at skrive det ned, imens det sker, så du kan huske så meget som muligt.
Måske bliver teksten fremover brugt til fx en bog eller en udstilling. Under alle omstændigheder vil dine erindringer og billeder blive gemt under hensyntagen til både persondata- og arkivlovgivning.

Du kan evt. tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Hvordan så din hverdag ud, før Danmark blev ramt af coronavirus?
- Hvad har ændret sig for dig?
- Hvordan ser din hverdag ud nu?
- Hvad oplever du og hvad har du af overvejelser?
- Passer du børn derhjemme, eller har du måske oplevet, at naboer finder nye måder at hjælpe hinanden på

Kontakt:

For mere information kontakt