Kalø kalder alle familier!

Træk i vandreskoene, stop ungerne om på bagsædet og afsted! Nu inviterer Museum Østjylland hele familien på udflugt. Kalø kalder, og der er vandretur til slotsruinen med masser af gode historier i børnehøjde om krigeriske konger, uheldige fanger og andet godt.

Turen er egnet for familier med børn fra cirka fem år, men mindre børn er naturligvis også meget velkomne.

Familietur til Kalø tirsdag den 2. juli 2019 kl. 11 – 13.
Mødested: P-pladsen ved Kalø Slotskro.
Gratis. Husk tilmelding

Kalø Slotsruin er indbegrebet af et eventyrligt sted. Ensomt og majestætisk beliggende på sin lille grønne ø i Kalø Vig. Alle, der kører forbi eller traver ad den hullede vej ud til ruinen, mærker øjeblikkeligt historiens vingesus og fornemmer de spændende historier om stedet.
På dagens travetur til ruinen byder Museum Østjylland på dramatiske, sjove og fantastiske historier fortalt i børnehøjde.
Alle mødes på parkeringspladsen ved Kalø Slotskro, hvor fortællingen begynder.
Hvorfor ligger der overhovedet en ruin på den lille ø? Hvem byggede i sin tid slottet? Og har der boet prinser og prinsesser der, dengang ruinen stadig var et flot slot?

Krigeriske konger og vrede bønder

Kalø Slotsruin virker eventyrlig, og det er den jo faktisk også.

”Kaløs historie og ikke mindst historien om, hvorfor middelalderborgen blev anlagt på øen, indeholder en god portion drama, som ungerne elsker. Der er både en strid konge, utilfredse adelsfolk og rigtig vrede bønder med i den fortælling, ” fortæller historiker Tina Bjerregaard, som har taget vandresandalerne på og guider familierne på turen denne julidag.

Foruden historierne om da borgen blev bygget og senere blev til en ruin, får deltagerne på den kulturhistoriske tur også historien om nogle af de mennesker, der har boet på Kalø – og været fanger indenfor slottets mure!

Gode sko, højt humør og madpakker

Turen mod Kalø Slotsruin kan være lidt lang for små ben, så praktisk fodtøj er nødvendigt. Klapvogne kan være besværlige på grund af terrænet og den stenede vej.
På turen vil der være indlagt små pauser både til fortællinger og til medbragte madpakker, så der kan blive tanket op, slået mave og hvilet fødder.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk