Kager, krea og ramasjang i den gamle købmandsgård

Julen er sød, duftende, kreativ – og fuld af ramasjang på Museum Østjylland, når der er julehyggelig for alle sanser på museet!

Der dufter af søde julekager i hele den gamle købmandsgård, når Museum Østjylland inviterer til årets hyggeligste juletradition: Kagebagning i museets køkken! Kom og vær med til at bage, snitte, flette og male. Fotokilde: Pressefoto

Kig forbi den gamle købmandsgård til gode, gammeldags juleforberedelser og masser af hyggelige og sjove aktiviteter for hele familien. Her kan du besøge snitteværkstedet, flette en julegave hos pilefletteren, male julemotiver på sten – og slå dig løs i kageværkstedet, hvor der dufter sødt og godt af julebag.
Besøg også alletiders frækkeste nisse og hans venner i årets juleudstilling Pyrus Forever.
Alt er gratis. Husk at vise coronapas ved indgangen.

Julehyggedag i den gamle købmandsgård, lørdag den 4. december 2021 kl. 11 - 14 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis adgang.

Coronapas ved indgangen for alle fra 15 år.

For mange i Grenaa og omegn er det en elsket juletradition at besøge julekageværkstedet på Museum Østjylland. ”I museets køkken kommer man nemlig med garanti i julestemning, når der denne lørdag lugter brunt – men forhåbentlig ikke alt for brændt – og der er fuld gang i julekagebageriet! ” lover museumsinspektør Tina Bjerregaard.

I julens anledning vil der naturligvis dufte ekstra meget af de velkendte julekrydderier kanel, kardemomme, nelliker, anis og vanilje på hele museet. I de velduftende omgivelser kan du lave dine egne flotte og lækre julekager, som du selvfølgelig er velkommen til at tage med hjem bagefter og måske bruge til en lille velsmagende gave. Eller brug dem som fint, hjemmegjort julepynt hængt op i et smukt bånd.

Lav-selv-julegaver – det er et hit

For de fingernemme er der også rig mulighed for selv at lave årets julegaver – eller unikt pynt til dit hjem.
Du kan male de flotteste julemotiver på sten i maleværkstedet, som i år er flyttet ind i museets laboratorium. Selvfølgelig er museets dygtige snittenisse Ib også på pletten med sit snitteværksted, hvor du kan fremtrylle alverdens flotte kreationer i træ. Prøv også kræfter med pileflet under kyndig vejledning af pilefletter Ursula Søholm, der kan guide dig, uanset om du er nybegynder eller kender til pilefletning i forvejen.

Ramasjang og tjubang med Pyrus

Midt i alt det julehyggelige kan du selvfølgelig også få en oplevelse med masser af ramasjang og tjubang i årets juleudstilling Pyrus – Forever, der åbnede den 19. november.

”Her kan du se de originale rekvisitter og kostumer fra den evigt populære julekalender om Pyrus og alle hans venner. Og prøve de sjove aktiviteter i udstillingen, hvor der er noget for både lille og stor, ” fortæller Tina Bjerregaard.

Nissejagt med rod

Pyrus har selvfølgelig også været på spil på resten af museet. Han kan jo trylle, så han har tryllet sig lille, og sammen med museets nisser har han lavet masser af rod i historien.
Den slags går jo simpelthen ikke på et museum! Kan du hjælpe med at få det hele på plads igen?
Gå på jagt efter nisserne og se, om du kan få styr på det. Gætter du det rigtige kodeord, får du naturligvis et bevis på, at du er en rigtig nissedetektiv!

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på 4048 6530 eller tb@museumoj.dk