Julemarked på Håndværksmuseet

Der er mange julemarkeder rundt om på landet og i byerne op til jul. Et af de hyggeligste julemarkeder i Randers er Håndværksmuseets julemarked, hvor den gamle pakhus danner en nostalgisk ramme om masser af juleboder med håndlavede ting og sager.

Unika og godt håndværk: Så er der julemarked på Håndværksmuseet!

Særligt for Håndværksmuseets julemarked er nemlig, at der kun sælges ting, som stadeholderne selv har lavet, ting af høj håndværksmæssig kvalitet.
Julemarkedet er åben for alle. Syltetøj, strikkede trøjer og boliginteriør af beton kan beundres og købes til rimelige priser.

Byens hyggeligste julemarked lørdag den 24. november 2018, kl. 10 – 16 på Museum Østjylland – Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16 i Randers.
Gratis adgang.

Hvert år holder Håndværksmuseet julemarked, og hvert år holder museet fast i, at boderne på markedet kun skal fyldes med gode og håndlavede og håndlavede ting. Præcis som det var i gamle dage. ”Sådan skal det da være på et håndværksmuseum, ” slår daglig leder af museet, Inger Marie Hyldgård fast. ”Hvis vi som et museum for gamle håndværk ikke skal holde julemarked kun med unikating lavet af dygtige, kreative folk, hvem skal så? ”

Det ligner gamle dage

I dagens anledning holder museet åben helt fra kl. 10 – 16. Så der er god tid til at kigge grundigt på alle de fine hjemmelavede sager, så julegaven, kalendergaven, adventsgaven eller værtindegaven kan komme i hus.

”Der er ingen købetvang. Man er meget velkommen til blot at nyde den gode stemning med de mange fyldte boder, der står rundt om i museet. Boderne er placeret tæt på de mange originale værksteder, så der er en meget fin stemning af ”gamle dage” overalt på julemarkedet, ” fortæller Inger Marie Hyldgård.

Sokker og julekager

Boderne rundt om på Håndværksmuseet har varer af meget forskellig karakter. Ingen skal snydes for nisser og julepynt, så det er her naturligvis - lavet af mange forskellige materialer.
Julemarkedet byder også på unika-glasvarer, rustikke ting til boligen lavet af beton, honning direkte fra biavleren og strikkede trøjer. Her er syltetøj og kager til ham eller hende med en sød tand og lune striksokker, juledekorationer, flotte træting, sivflet og meget andet. Så her er nok at gå på jagt efter!
Nørkleklubben fra Johanneskirken og søsterlogen Diana står bag flere af boderne. Værd at bemærke er, at begge foreninger donerer deres overskud til gode formål.

Lunt og sødt

Er øjne og ben blevet trætte, kan du holde en pause i museets reception. Her er salg af gløgg og æbleskiver, kaffe, te og de allerbedste smør- og hjemmebagte julesmåkager.
For børn og barnlige sjæle er det muligt at tage en ”nisse-selfie” med eget kamera i fotografens atelier.

For mere information kontakt museumsinspektør og daglig leder af Håndværksmuseet Inger Marie Hyldgård på 4012 0754 eller på imh@museumoj.dk