Julekrybber fra hele verden i årets juleudstilling

Der er garanti for julestemning, når museet inviterer til den festlige åbning af udstillingen med stjernedrys, præstetale, sang og lidt godt til maven.

Scenen er sat i det orientalske Betlehem, når Museum Østjylland åbner årets stemningsfulde juleudstilling Et barn er født i Betlehem. Store og små, spraglede og klassiske julekrybber fylder udstillingsrummet fra midten af november og året ud. Kig indenfor på museet, og oplev julekrybber i alverdens udgaver med den hellige familie, stald, dyr og vismænd som det magiske omdrejningspunkt.

Årets juleudstilling 2018 Et barn er født i Betlehem den 17. november – 30. december 2018 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers. Gratis adgang. Udstillingsåbning lørdag den 17. november kl. 11. Alle er velkomne.

Der er mange måder at holde jul på. Mange fejrer den store aften i det julepyntede hjem med sprød and og gaver, andre tager julefesten under armen og holder jul med gode venner et andet sted på kloden. Et fælles udgangspunkt for alle julefejringer er dog fødslen af et helt særligt barn.

”Det er første gang i 20 år, vi tager temaet om Jesu fødsel op. Det er jo kernen i hele fortællingen om julen, den er super vigtig og selvfølgelig en særudstilling værdig! ” siger juleinspektør Lisette Berg Andersen, der har samlet 25-30 julekrybber til udstillingen.

Julekrybber

En julekrybbe er en tableauopstilling, der med figurer viser den stald eller hule i Betlehem, hvor Jesus ifølge juleevangeliet blev født. Opstillingen laves ofte med små figurer, men den kan også bestå af figurer i menneskestørrelse, af et maleri eller af brugskunst.

”Da det blev almindeligt at have en julekrybbe med figurer i hjemmet, stod den på en særlig plads i hjemmet. Her var den tæt på familien, så beretningen om Jesu fødsel var nærværende hele december måned, ” fortæller Lisette Berg Andersen.

De helt store tableauer i menneskestørrelse eller endnu højere stod på byens fornemmeste pladser eller i kirkerne.

Magisk nat i Betlehem

”Juleevangeliet er egentlig ret kort, og den viden, vi får om Jesu fødsel derfra, er sparsom. Men alligevel giver fortællingen om den magiske nat i Betlehem os masser af billeder i hovedet. De billeder er i tidens løb omdannet til julekrybber, hvor Jesus, Maria og Josef optræder på forskellig vis, ” fortæller Lisette Berg Andersen.

Julekrybberne i udstillingen kommer fra hele verden, så der er noget for både den gode og mindre gode jule-smag. Gennem mange årtier er julekrybber blevet fortolket og udviklet på, så de i dag kan præsenteres i alle former, størrelser, farver og kvaliteter.

Stjerner og åben stald

I udstillingen med krybber fra Israel, Indien, Danmark, Tyskland og Polen leges med fortællingen fra juleevangeliet, og store og små opfordres til at lege med: Den lille arabiske basar er åben, og stjernen skal kastes op på Betlehems himmel. Og så er der ”åben stald” med chancen for at klæde sig ud og tage årets sødeste eller sjoveste julebillede.

Åbning med sang og præst

Sognepræst i Spentrup, Gassum og Asferg sogne, Peter Ulvsgaard, er med til at markere den festlige åbning af udstillingen lørdag den 17. november. Han vil fortælle om sit personlige forhold til juleevangeliet, som vi ved så lidt om men har så mange forestillinger om.

Peter Ulvsgaard og et hold af dejlige sangere vil denne lørdag sende alle godt afsted til en jul med palmer og stjernedrys under den arabiske himmel.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller lba@museumoj.dk.