I hælene på besættelsestidens dramaer i Grenaa

Tyske tropper på skolerne, havnen fuld af miner, pigtråd i gaderne. Den tyske besættelse af Danmark 1940-45 satte sit tydelige præg på Grenaa by – og på borgerne. Nu kan du komme på en kombineret byvandring og omvisning i særudstillingen Under krigen, når Museum Østjylland og Grenaa Egnsarkiv inviterer på historiske oplevelser.

Dagen efter bombenatten i Storegade i februar 1945, hvor det endnu brændte i hjørnebygningen ved Ågade. Træd i besættelseshistoriens fodspor, når der er kombineret byvandring og omvisning i den aktuelle og populære særudstilling på Museum Østjylland ”Under Krigen”. Fotokilde: Grenaa Egnsarkiv

Se stederne i byen, hvor krigen satte sine spor og hør beretningerne fra en dramatisk tid på Djursland.

Byvandring og omvisning: Grenaa under besættelsestiden lørdag den 8. maj 2021 kl. 10 - 12.30 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Billet 50 kr. inkl. brød og kaffe.

Omvisningen og byvandringen begynder med lidt formiddagshygge med rundstykker og en god kop kaffe. Derefter vil byguide Pernille Juul fra Grenaa Egnsarkiv på gåturen rundt i byen fortælle om begivenheder på de steder i byen, hvor de fandt sted i krigsårene. Byvandringen går blandt andet gennem Storegade, som en nat i februar 1945 blev udsat for en gengældelsesaktion mod det lokale modstandsarbejde.

”Den 24. februar 1945 blev i Grenaa kendt som Bombenatten! Flere steder ved Storegade blev der af værnemagtens støtter placeret og detoneret bomber, som modsvar til det lokale modstandsarbejde. Ødelæggelserne var store, men heldigvis omkom ingen ved eksplosionerne, ” fortæller Pernille Juul.

Beslaglæggelser, miner og pigtråd

Men selv når bomberne ikke sprang i byen, var tyskernes tilstedeværelse tydelig i borgernes liv og hverdag. Flere hoteller og huse var beslaglagt, og tropper var indkvarteret på byens skoler. Havnen blev mineret af sovjetiske krigsfanger, og rundt omkring var bybilledet præget af pigtråd og spanske ryttere.
Grenaaenserne måtte også – ligesom den øvrige danske befolkning – leve med mørklægning, rationering og i perioder også udgangsforbud.

Hverdagen fortsatte

Efter gåturen til de historiske steder i Grenaa fortsætter fortællingerne i museets særudstilling Under Krigen – Besættelsestiden på Djursland. På omvisningen fortæller en af udstillingstilrettelæggerne Rikke Alsbjerg Schøning historien om, hvordan krigen satte sine spor på Djursland, og hvordan hverdagen under krigen fortsatte på trods.

”I udstillingen har vi samlet nogle af de lokale historier og genstande, som knytter sig til besættelsestiden i vores område. Her kan du blandt andet se håndlavet legetøj lavet af sovjetiske krigsfanger, som arbejdede for tyskerne i Grenaa, ” fortæller museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning.

Blev taget af tyskerne

På omvisningen kan du også høre historien om en af de lokale modstandsgrupper fra Grenaa, som lige inden den længeventede befrielse blev taget af tyskerne ved hytten i Fuglsang.

”10 modstandsfolk, som var gået under jorden og gemte sig i hytten ved Fuglsang, fik en dramatisk afslutning på deres modstandsarbejde! Kort inden befrielsen blev de taget af tyskerne. Op til flere gange frygtede de lokale modstandsmænd, at deres tid var kommet. Men så galt gik det heldigvis ikke for de 10 fra hytten, da den tyske kapitulation den 4. maj sikrede dem friheden, og de kunne vende hjem til Grenaa, ” fortæller Rikke Alsbjerg Schøning.

Arrangementet er et samarbejde mellem Grenaa Egnsarkiv og Museum Østjylland, og der er entré.

For mere information kontakt:
Museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på ras@museumoj.dk eller på 3071 6698.