Hvor kommer du fra?

Kan lokalhistorie bruges til at skabe troværdighed? Nogle gange trækker vi på noget fra vores hjemegn, som vi for eksempel synes gør os mere troværdige overfor andre mennesker. Gør man mon også det i Randers?

Hør den kendte historiker Søren Hein Rasmussen på Museum Østjylland fortælle om, hvordan historiebrug kan have både positive og negative konsekvenser.

Hvordan bruger randrusianerne historien? Foredrag med historiker Søren Hein Rasmussen, onsdag den 24. juni 2020 kl. 19 - 20.30 på Museum Østjylland, Stemannsgade 2, 8900 Randers.
Billet 50 kr.

Historikeren, forfatteren og foredragsholderen Søren Hein Rasmussen er selv kommet med postulatet, at ”der, hvor jeg kommer fra, har vi nu altid klaret sagerne på en særlig måde”.
Det åbner op for spekulationer om, hvor Søren mon kommer fra. Det betyder måske noget for, om vi kan stole på ham! Men måske er det sådan i alle egne af landet?

Fokus på Sønderjylland

I år skulle have været det helt store genforenings-år med masser af spændende arrangementer landet over, men jo naturligvis særligt i Sønderjylland. Snakken om danskhed og lokal særegen kan stadig få gode diskussioner i gang.

”I Haderslev nærer mange en stor uvilje mod at gøre deres byskilte tosprogede. Genforeningen er jo kun hundrede år gammel, og at skilte på tysk ville være en hån mod bedste- eller oldeforældrene, mener sønderjyderne, ” fortæller Søren Hein Rasmussen.

Tyngden af ens hjemegn kan variere fra sted til sted, afhængig af de historiske omstændigheder.

Humor hjælper

En mere humoristisk tilgang til at skabe troværdighed via geografi bruger rektor på Aarhus Universitet Brian Bech Nielsen, idet han tit udtaler, at man trygt kan stole på ham, for han kommer jo fra Vestjylland! Og folk fra Amager fremhæver ind imellem et særpræg, som skulle skyldes øens fjerne hollandske fortid.
I forskellige sammenhænge trækker vi alle både på noget, vi selv husker og på overleverede historier, når vi skal vise, hvem vi er og virke tillidsvækkende. Brugen af fortiden, som noget der legitimerer os selv, vores by eller vores land er ikke noget nyt. Men Søren Hein Rasmussen mener, at så bliver vi mere troværdige.
Kig forbi museet til et tankevækkende historisk foredrag, der kredser om emner som lokal identitet og historiebrug, og måske får vi svar på, hvorfor jyderne uden tvivl er mere ærlige og troværdige end københavnerne!

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2279 5432.