Hop op på jernhesten og få lokalhistorien i ørerne

Spænd cykelhjelmen, hop på cyklen og tag med på tur i lokalhistorien, når Museum Østjylland inviterer på guidet cykeltur rundt i Dronningborg.

Tag med på rejse i lokalhistorien fra oldtid til i dag, når Museum Østjylland inviterer på guidet cykeltur i Dronningborg. På turen kan du høre om både lokale industrieventyr, arkæologiske fund og nogle af byens markante bygningsværker. Fotokilde: Randers Stadsarkiv

På turen kan du høre gode, lokale historier om forsvundne landsbyer, en have med middelalderlige skeletter, et internationalt orangerødt industrieventyr og meget mere. Museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen tramper med i pedalerne og fortæller den rullende lokalhistorie.
Alle med en cykel kan være med, og det koster en flad 50’er. Der er på grund af corona-restriktionerne en begrænsning på ni deltagende cyklister.

Historisk cykeltur i Dronningborg, torsdag den 8. april 2021 kl. 15 - 17.
Mødested: Randers Bibliotek Øst, Dronningborg, Udbyhøjvej 81, 8930 Randers NØ.
Pris: 50 kr. Max. ni deltagere. Turen er gratis for medlemmer af Museumsklubben.

Køligt eller ej, der er forår i luften, og Museum Østjylland inviterer igen på lærerige udendørsoplevelser. Torsdag den 8. april kan du således tage med på en hyggelig cykeltur rundt i smukke Dronningborg og blive lidt klogere på nogle af de mange små og store historier, som gemmer sig rundt på både marker og villaveje. Museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, som selv bor i Dronningborg, fører an på cyklen og tager dig med på rejsen fra oldtiden til i dag.

”Det er altid spændende at gå på opdagelse i sin bys historie og finde ud af, hvorfor den egentlig ser ud, som den gør. Gennem tiden har både stenalderfolk, vikinger og fæstebønder levet deres liv i området her, og de har været med til at sætte deres præg på det. ”

Jesper Nørskov Pedersen håber, at dagens deltagerne har lyst til at byde ind med deres egen viden og gode historier om netop Dronningborg.

”Der skal nok blive tid til både de personlige historier, til myter og til de sjove anekdoter fra området! ”

Middelaldergrave og industrihistorie

På cykelturen kan du blandt andet høre historien om nogle af de store virksomheder, der siden slutningen af 1800-tallet har sat sit tydelige præg på byen og dens indbyggere. Hør også spændende fortællinger om nogle af byens markante bygningsværker.
Turen går også forbi nogle af de lokaliteter, hvor arkæologerne gennem tiden har fundet spor af fortidens mennesker.

”Mange ved nok ikke, at Dronningborg har sin helt egen ødekirkegård fra middelalderen! Den er dog ikke helt så kendt som den i Tjærby, ” fortæller Jesper Nørskov Pedersen.

Der er et begrænset antal billetter til turen, som gennemføres i overensstemmelse med gældende covid-19 retningslinjer. Tilmeld dig på museets hjemmeside museumoj.dk under ”Kalender”.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller jnp@museumoj.dk