Hør om sabotage og sprængninger af Langåbroerne

Brag efter brag drønede gennem Gudenåslugten natten mellem den 17. og 18. november 1943. Sprængningerne af Langåbroerne standsede togdriften i hele 12 dage og var dermed en af de største og mest betydningsfulde jernbanesabotager i Danmark.

Hør om en dramatisk tid, når der er foredrag på Museum Østjylland i Kulturhuset Randers. Det er forhenværende lærer Anders Straarup, som denne aften øser af sin store historiske viden. I foredraget sætter han sabotagen i sammenhæng med Hvidstengruppen og de allierede flyvere.

Foredrag: Jernbanesabotagen i Langå, onsdag den 11. marts 2020 kl. 19 - 20.30 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Billet 50 kr. Gratis for Museumsklubbens medlemmer

Jernbanebroerne ved Langå blev sprængt i luften af seks modstandsfolk. Aktionen fik store konsekvenser for både modstandskampen og for den tyske besættelsesmagt. Modstandsbevægelsen i Randers gik for en tid helt i stå, da flere ledende skikkelser blev fanget eller dræbt af tyskerne.
Men også den tyske rigsbefuldmægtigede Werner Best måtte stå skoleret for Hitler i Berlin og forklare ham, hvorfor han ikke kunne holde styr på sådan et lille land!

Deler stor historisk viden

Hør mere, når tidligere lærer og skolevejleder på Havndal Skole Anders Straarup deler sin store historiske viden om emnet.
I 2018 fik Anders Straarup Ellehammer Prisen for sit arbejde med Airmen.dk, som handler om allierede flyvere, der styrtede ned over Danmark under 2.verdenskrig.

For mere information om foredraget kontakt souschef Karen Dubery på 5150 9611 eller på kd@museumoj.dk