Hør om et makabert spil om menneskeliv under krigen

Brutale nedskydninger af tilfældige danskere, trusler om døden for sabotageaktioner, kolde henrettelser i Ryvangen nord for København. Det var blodig alvor og virkelighed under 2. verdenskrigs sidste år.

Nu kan du høre meget mere om denne turbulente tid, når Museum Østjylland inviterer til foredrag med journalist og historiker Niels-Birger Danielsen. Fokus er denne gang på den tyske krigsjustits, som under krigen var uden nåde.

Foredrag: Tysk krigsjustits i Danmark – et skakspil om menneskeliv, torsdag den 12. september 2019, kl. 18.30 - 20.30 i Store Sal, Kulturhuset i Randers.
Billet: 50 kr.

Niels-Birger Danielsen står bag det faglige indhold i Museum Østjyllands aktuelle særudstilling MODSTAND, der siden åbningen i juni har trukket flere tusinde gæster. Aftenens foredrag er det andet i rækken af fem foredrag i efteråret, som koncentrerer sig om emner, der kun er sporadisk behandlet i udstillingen eller slet ikke omtalt.

Liv for liv

Niels-Birger Danielsen har en omfattende viden om 2. verdenskrig, og den øser han af til foredraget. Hør den voldsomme og tankevækkende historie om et makabert spil om menneskeliv under krigens sidste år.

”Efter den danske regering var gået af den 29. august 1943, fortsatte sabotagen, og modstandsbevægelsen begyndte at likvidere tyskernes danske håndlangere. Besættelsesmagten svarede med liv for liv. Nogle af de tyske myndighedspersoner foretrak clearingdrab på tilfældige danskere som repressalie. ”

To blodige måneder

I forsommeren 1944 slog den tyske rigsbefuldmægtigede Werner Best ind på en gidselpolitik. Hvis den danske modstandsbevægelse ikke standsede sine sabotager, ville fængslede frihedskæmpere blive stillet for en krigsret og skudt.  På den konto blev 31 danskere henrettet i Ryvangen på blot to måneder - de sidste otte var fra Hvidstengruppen.
I alt henrettede besættelsesmagten under krigen 102 modstandsfolk.

For mere information kontakt museumschef Jørgen Smidt-Jensen på 2442 9525 eller på jsj@museumoj.dk