Hør anden del af podcasten om moselig

Hør eksperterne fortælle i 2. afsnit af podcastserien om moselig, som er del af den prisbelønnede podcastserie ”Åsteder – Fortællinger fra Gudenåen".

I denne serie kan du høre om moselig fundet i Gudenåens opland. Udgangspunkt er de to superfund Tollundmanden, der er udstillet på Museum Silkeborg, og Gravballemanden, der er udstillet på Moesgaard Museum. Vi skal også høre om Uldum-pigen og Auningkvinden, som du kan få mere at vide om ved at besøge henholdsvis Uldum Mølle og Museum Østjylland.

Afsnit 2 i serien om Moselig handler om menneskeofringer (og andre ofringer) i jernalderen. Vi hører om, hvordan Tollundmanden og Grauballemanden havnede i moserne, og om hvorfor arkæologerne tror, de blev ofret. Desuden tager vi en tur til Skødstrup, nord for Aarhus, hvor ikke blot et menneske, men også hunde og andre genstande blev nedlagt i moserne i jernalderen.

Det er Nina Helt Nielsen fra Museum Silkeborg og Pauline Assing og Rasmus Birch Iversen fra Moesgaard Museum, der fortæller til journalist Lene Grønborg.