Historisk gåde-jagt rundt i Grenaa by og havn

Selvom besættelsen af Danmark i foråret 1945 sang på sidste vers, sov datidens modstandsfolk med det ene øje åbent. HIPO-folk, stikkere og andre nazi-sympatisører forsøgte at få fat på dem til det sidste. Nu kan du tage familien eller vennerne med på en historisk gådejagt rundt i Grenaa by og havn på jagt efter ”Dr. Peters”, et dæknavn for en dansker, der under krigen gik i tysk tjeneste, og på grusom vis jagtede og forhørte lokale modstandsfolk. Det er Museum Østjylland, der tilbyder den underholdende og lærerige gådejagt, og det er gratis at forsøge sig som nazi-jæger fra 28. juli og frem til 30. august 2020. Derefter er der entré.

Nyt! Gådejagt efter hipomanden Dr. Peters i Grenaa, 28. juli 2020 til efteråret 2021.
Start: Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.

Jagten på Dr. Peters og hans dødbringende liste med navne på modstandsfolk, som han forsøgte at skyde eller deportere, er en ny aktivitet, der ligger i naturlig forlængelse af den aktuelle særudstilling Under Krigen – Besættelsestiden på Djursland på museet.

Nyskabende og underholdende

Aktiviteten er en unik mulighed for at lære besættelseshistorie på en ny og underholdende måde både for børnefamilier og for voksne i grupper.

”Det er herligt for os at kunne tilbyde vores gæster denne nyskabende gådejagt, der giver en anderledes oplevelse midt i Grenaas byrum og havn”, siger souschef på Museum Østjylland, Karen Dubery.

Succes fra Viborg

Konceptet med at tage udgangspunkt i historiske begivenheder og personer og dramatisere i en gåde, som museet gæster skal løse, er udviklet af firmaet HV?M. De har tidligere afprøvet det historiske gådekoncept med stor succes på Viborg Museum.

Sådan gør du

Hvad gør man, hvis man vil fange den forhadte Dr. Peters i Grenaa by og havn? Lige så svært det var for modstandsbevægelsen at få fat i ham, lige så let er det for jer at komme i gang med gådejagten!

Book jeres billetter via link herunder og kom ned på museet i Søndergade 1. Her får du og din gruppe udleveret forskelligt grej, der skal bruges til at løse gåden. Derefter går den historiske jagt rundt i by og havn. Gådejagten er for en gruppe af gangen, 3 – 6 personer, fra 10 år og op sammen med voksne.
Afslut turen med at opleve særudstillingen Under Krigen, der kan ses på museet frem til oktober 2021. Det er også ganske gratis.

Hvem står bag?

Gådejagten er udviklet af spiludviklerfirmaet HV?M i samarbejde med Museum Østjylland og Grenaa Egnsarkiv. HV?M er et nystartet Grenaafirma, blandt andet med to lokale historikere i ledelsen. Gådejagten i Grenaa er støttet af Norddjurs Kommunes sommeraktiviteter og af Liv på Sydhavnen.

For mere information kontakt souschef Karen Dubery på kd@museumoj.dk eller på 5150 9611.