Historikere hiver museet på Maltfabrikken frem i lyset

Jævnligt sker det, at gæster på Maltfabrikken spørger: ”Hvor er så det museum? ” Det korte svar er, at det er spredt ”lidt over hele” på den gamle maltfabrik, der også er en historisk udstilling i sig selv. Få Museum Østjyllands historikere til at åbne dine øjne for de lokalhistoriske godbidder rundt om på BMA Maltfabrikken, når der er 20-minutters fortællinger med historier fra fabrikkens kringelkroge.

Museumsudstillingerne på Maltfabrikken findes ved siden af eller endda bag bibliotekets bogreoler! Der er tænkt over enhver detalje, og hver historie er nøje udvalgt, så det passer med rummets indretning og bibliotekets bøger. BMAs historikerne byder den 8. februar på fortællinger om de mange små udstillinger på BMA Maltfabrikken. Det er gratis. Fotokilde: Syddjurs Bibliotek

Fortællingerne er en del af en række, der løber af stablen i foråret. Det er gratis at være med.

20-minutters fortælling – Historikerne fortæller i februar, tirsdag den 8. februar 2022 kl. 10 -10.20 på BMA Maltfabrikken, Maltvej 8 i Ebeltoft.
Gratis.

Bibliotek, Museum og Arkiv deler lokaler i Maltfabrikken, og derfor finder du arkivet og museets udstillinger i samme rum som bibliotekets bøger.

”Det kan sommetider skabe lidt forvirring blandt vores gæster! Men vores forklaring, at museet er integreret i arkiv og bibliotek, og at det er en helt ny måde at se formidling på, giver næsten altid en positiv reaktion hos vores gæster. Og nysgerrige spørgsmål oveni! ” smiler arkivar og historiker Martin Mauritzen fra Ebeltoft Lokalhistoriske Arkiv.

I historikernes maskinrum

I løbet af foråret kan du i månedlige 20-minutters fortælling komme med i historikernes maskinrum og høre tankerne bag de historier, der gemmer sig på Maltfabrikken. Alle fortællingerne knytter sig til Ebeltoft og omegn og bliver fortalt i digitale installationer, via genstande, i montrer – og for de yngste gæster – gennem de små mus, der bor på fabrikken.
Rækken af fortællinger fortsætter den anden tirsdag i hver måned foreløbigt frem til maj og varetages af historikerne Martin Mauritzen, Lea Glerup Møller og Tina Bjerregaard på skift.

Temaerne understøtter hinanden

Bibliotek, Museum og Arkivs lokaler i tre etager i Maltfabrikken er inddelt i historiske temaer oven i litterære genrer. For eksempel finder du fortællingen om arbejderhistorie i Ebeltoft og feriekolonierne opstillet sammen med børnelitteraturen. Og turismens aftryk på byen og det omfattende foreningsliv i byen findes på anden sal sammen med bibliotekets skønlitteratur.

Historien fornyr sig hele tiden

Hver måned i de små fortællinger har du chancen for at høre skiftende historikere fortælle om de spændende historier, der er på Maltfabrikken. Du kan også høre om noget af alt det nye, som historikerne har fingrene og hovederne nede i lige nu.  ”Der kommer hele tiden nyt materiale ind til museum og arkiv, enten i form af genstande eller arkivalier. Ting, der rummer spændende fortællinger eller uddyber viden, vi har i forvejen. Det vil vi gerne vise folk og fortælle om. Vi tror på, at rigtig mange gerne vil helt tæt på lokalhistorie her fra Ebeltoft, der er et fantastisk spændende område, ” siger Martin Mauritzen.

For mere information kontakt:

Arkivar og historiker Martin Mauritzen på 9243 4973 eller på mpm@museumoj.dk
Historiker Lea Glerup Møller på 2113 0931 eller på lgm@museumoj.dk