Handler tørklæde-udstilling i virkeligheden om tørklæder?

Du har måske hørt om udstillingen Mit Tørklæde – Mit Valg på Museum Østjylland og tænkt, at det med tørklæder ikke er noget for dig.

med tørklæder ikke er noget for dig. Men hvad med emner som demokrati, ligestilling og frihed – er de relevante for dig? Hvis ja, så har du nu sidste chance for at kigge nærmere på, hvorfor disse emner er en central del af udstillingen og debatten om tørklæder.
En af tilrettelæggerne af udstillingen, Sice Juel Hansen viser rundt i den flotte udstilling og fortæller. Hør blandt andet om, hvordan hun og historiker David Lebovitch Dahl har grebet det kontroversielle emne an.

Omvisning i særudstillingen Mit Tørklæde – Mit Valg, onsdag den 10. april 2019 kl. 14 – 15:15 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Billet 50 kr.

Alle interesserede er velkomne til at deltage i omvisningen, der lægger op til refleksion og dialog.

”Vi mener, at det er vigtigt at se hinanden i øjnene og mødes med nysgerrighed. Vi har alle fordomme, og vi har alle et ansvar for at undersøge, om de virkelig er rigtige, ” forklarer cand.mag. Sice Juel Hansen.

Handler om mere end tørklæder

I omvisningen med Sice Juel Hansen hører du om baggrunden for at lave udstillingen. Hvad betyder det for os alle, at kvinder med muslimsk baggrund går med tørklæde i Danmark?

”I udstillingen og i denne sidste omvisning får du indblik i nogle kvinders liv og tanker. Kvinder, som ellers sjældent er repræsenteret i medierne. Og udstillingen handler i virkeligheden ikke om tørklæder men mere om menneskerne bag tørklæderne og om det samfund, vi alle er en del af, ” pointerer Sice Juel Hansen.

Gamle problemer med nye øjne

I fire videoer, der er centrale i udstillingen, reflekterer unge kvinder fra Randers over emner som ligestilling, identitet og mode. Udstillingen giver dermed et perspektiv på samfundsaktuelle emner som integration, demokrati og ligestilling.

”Kvinderne har fået ordet i udstillingen. Dermed tror vi, at vi kan behandle et emne, som fylder meget i samfundsdebatterne, på en ny måde. Vi tror på, at udstillingen kan bidrage til, at man ser på gamle problemer med nye øjne og forhåbentligt være med til at skabe bedre forståelse og fællesskab til gavn for alle, ” siger Sice Juel Hansen og David Lebovitch Dahl.

Der er rig mulighed for at stille spørgsmål og kommentere undervejs i omvisningen.

For mere information kontakt projektleder Sice Juel Hansen på sch@museumoj.dk