Gin og globetrottere – en fortælling om utæmmelig rejselyst

Hvordan er det at være født med lyst til at rejse ud, opleve eksotiske himmelstrøg og lære fremmede kulturer at kende? Og det tilmed i en tid hvor folk sjældent kom uden for landets grænser.

Danskere i udlandet har ofte et stærkt sammenhold. Sådan var det også i Siam omkring 1920’erne, hvor man for eksempel fejrede store højtider som jul og nytår sammen. Få en fantastisk fortælling om at rejse ud i verden i en tid før flyrejser og charterturisme, når der er foredrag på BMA - Maltfabrikken. Fotokilde: Ebeltoft Byhistoriske Arkiv

Det får du nogle gode bud på, når Syddjurs Bibliotek og Museum Østjylland nu inviterer på en aften med fortællinger om danskere, der i begyndelsen af 1900-tallet trodsede normer og traditioner og rejste ud for at opleve mere, end hvad lille Danmark kunne tilbyde.
Der er entré, og til historierne serveres gin og tonic for at holde malariamyggene på afstand!

Foredrag: Globetrottere og gin, onsdag den 29. marts 2023 kl. 19 - 21 i Havestuen på BMA - Maltfabrikken, Maltvej 8, 8400 Ebeltoft.
Billet 50 kr. inkl. gin og tonic.

Hør denne aften historien om lokale Rasmus Havmøllers eventyrlige liv i Siam, det nuværende Thailand og hør også om andre danskere med udlængsel, der rejste ud i verden på jagt efter eventyret. Det er historikerne Lea Glerup Møller og Martin Mauritzen, der i samarbejde med bibliotekar Thomas Meyer fortæller på BMA - Maltfabrikken.

”Aftenens hovedperson er Rasmus Havmøller, der i 1914 drog fra søvnige Egsmark til det for mange ukendte og eksotiske Siam – et fjernt land med en kultur, en tro og et klima, der var helt anderledes end det danske. Det har helt sikkert vakt stor opsigt på den tid, ” fortæller Lea Glerup Møller.

Samling med alt godt fra Siam

Det daværende Ebeltoft Museum fik i 1940 mulighed for at udstille Rasmus Havmøllers forunderlige samling fra det gamle Thailand. Samlingen havde han møjsommeligt opbygget under sin udstationering for ØK, og den tog han med sig, da han og familien efter en del år rejste hjem til Ebeltoft.
Samlingen rummer jagttrofæer, religiøse genstande, våben og musikinstrumenter.
De mange eksotiske genstande er nu efter en omfattende renovering af museet ved at blive geninstalleret i de rum på Juulsbakke 1, hvor genstandene har været udstillet siden 1940. Udstillingen genåbner den 6. maj.

En aften uden malaria

Fortællingen om Rasmus Havmøller står ikke alene denne aften. Bibliotekar Thomas Meyer er også dykket ned i faglitteraturen og fiktionen og har fundet det bedste af det bedste om globetrottere, opdagelsesrejsende – og gin – gennem tiden. En tur til eksotiske rejsemål kræver dengang som i dag naturligvis et godt glas gin og tonic til at holde humøret højt og malariamyggene på afstand.

”Selvom gin faktisk ikke virker mod malaria, var der for 100 år siden masser af kinin i tonicvandet, og det slog malariaparasitterne ihjel, ” smiler historiker Lea Glerup Møller og tilføjer: ”Og der, hvor vi rejser hen denne aften, er der masser af malariamyg! ”

For mere information kontakt: Historiker og museumsinspektør Lea Glerup Møller på tlf. 2113 0931 eller på lgm@museumoj.dk