Genopdag Djurslands vilde stenalder på Museernes Dag

Lørdag den 15. juni er en særlig dag! Dagen danner nemlig rammen om den årlige internationale dag Museernes Dag, som byder på en lang række gratis aktiviteter på museerne rundt om i Danmark.

Temaet for dagen er i år Genopdag, og under dette tema byder Museum Østjylland nu på en gratis omvisning i museets aktuelle særudstilling Bjørneklanens Ø – Djurslands vilde stenalder.
Det er forskningsleder på museet Lutz Klassen, der vil guide rundt og fortælle om den dramatiske tid for 5.000 år siden, hvor en shaman udførte mystiske ritualer med bjørne, elge og en pelikan på en hellig ø i nærheden af Grenaa.

Omvisning i den nye særudstilling Bjørneklanens Ø – Djurslands vilde stenalder lørdag den 15. juni 2019 kl. 11 - 12 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis - men husk tilmelding

Udstillingen og omvisningen lukker op for historien om en fjern og fascinerende fortid, hvor stenaldermenneskene samledes på Kainsbakke. Det, der i dag er en lav holm i landskabet, var for 5.000 år siden en hellig ø. Inspireret af mødet med mennesker fra den anden side af Kattegat dyrkede den hellige ø’s indbyggere fremmedartede skikke og udførte blandt andet eksotiske, shamanistiske ritualer.

”Tiden for 5.000 år siden er en af de mest dramatiske perioder i danmarkshistorien! ” fortæller forskningsleder Lutz Klassen.

”Indvandringer og kontakter til fjerne egne kombineret med lokale skikke skabte samfund, der betragtet med vores øjne, er utrolig eksotiske. ”

Udstillingen formidler resultaterne af mere end 40 års forskning på Kainsbakken.

Enestående fund i udstillingen

Omvisningen finder sted i begge udstillingens dele. I udstillingens første del kan du genopleve rejsen til den hellige ø og en stor shamanistisk ceremoni. De mange knogler af bjørne og elge, der indgik i denne ceremoni, udgør et af Skandinaviens forhistories mest enestående fund.
I udstillingens anden del får du baggrundsviden om det særlige samfund på øen, samfundets kontakter til omverdenen og et bud på, hvorfor det gik i opløsning efter omkring 200 år.

Flere omvisninger – også for børn

Spørgsmål og kommentarer er velkomne undervejs i omvisningen, og alle får noget ud af den lettilgængelige udstilling, der stimulerer alle sanser.
Udstillingen Bjørneklanens Ø – Djurslands vilde stenalder kan opleves frem til søndag den 27. oktober 2019, og museet byder de kommende måneder på flere omvisninger i den flotte udstilling.

For mere information om omvisningen og udstillingen kontakt forskningsleder Lutz Klassen på 2383 9682 eller på lk@museumoj.dk