Gådejagten Dr. Peters er tilbage – nu med et blodigt tvist

Er du til gåder, historier fra besættelsestiden og udfordrende aktivitet sammen med vennerne, kollegerne eller familien? Så er gådejagten Dr. Peters’ Liste sikkert noget for dig.

Sidste sommer var der fuld gang i gådejagten rundt i Grenaa. I år vender gådejægerne tilbage i jagten på Dr. Peters’ Liste, og turen går både rundt i byen og til havnen. I år har turen fået et nyt og blodigt twist… Foto: HV?M

Jagten på den gemene Dr. Peters gik ind allerede sidste sommer, hvor grupper af legelystne og historieinteresserede hyggede sig med at løse gåder og jagte krigsskurken Dr. Peters rundt i Grenaa by.
Meget passende åbner Museum Østjylland i år for bookinger af Dr. Peters-gådejagt den 5. maj netop på den dag, hvor befrielsen blev fejret i de danske byer for 76 år siden.
Dr. Peters’ Liste er lavet af gådefirmaet HV?M.
Det koster 200 kr. pr. gruppe at lege med.

Gådejagten Dr. Peters’ Liste er åben fra tirsdag - søndag kl. 10 - 15.45. Fra den 5. maj 2021.
Billetter koster 200 kr. pr. gruppe, max. seks deltagere.
Dr. Peters’ Liste er velegnet for familier med børn fra 10 år.

Forrige sommer var gådejagten Dr. Peters’ Liste en spritny aktivitet, som Museum Østjylland tilbød de historieinteresserede, og den tog både gæster og lokale i byen godt imod. Derfor blænder museet igen i år op for mere jagt på den onde Dr. Peters – nu med et blodigt twist.

Hvem var Dr. Peters?

Gådejagten går rundt i hele Grenaa, både i midtbyen og på havnen. Og jagten bringer gådeløserne på sporet af Dr. Peters, som er en autentisk figur, som var nazisternes håndlanger og kollaboratør og altså gik under navnet Dr. Peters. Et krigsnavn, som han i øvrigt selv valgte.

”I virkeligheden ved vi ikke meget om Dr. Peters med det borgerlige navn Olaf Christian Quist. Faktisk har vi ikke engang et voksenbillede, som vi er helt sikre på, er af ham, ” fortæller museumsinspektør Tina Bjerregaard.

”Vi ved dog så meget, at han blev født i 1913 og voksede op i Grenaa. Her tilhørte hans familie det bedre borgerskab. Han fik en solid uddannelse og levede derefter af at importere tyske radioer. Der er ikke umiddelbart noget, der peger på, hvorfor han endte med at gå i tysk tjeneste som medlem af den berygtede Sicherheitsdienst, altså efterretningsvæsen. ”

Hvordan Dr. Peters videre skæbne blev, får deltagerne i gådejagten lidt af svaret på, hvis de løser alle opgaver!

HV?M gjorde det?

Det er gådefirmaet HV?M, der står bag Dr. Peters’ Liste. HV?M er Danmarks førende gådefirma udi kunsten at kombinere oplevelse, formidling og undren. Firmaet designer gådejagter, så hele familien bliver involveret i gådeløsningerne, samtidig med at der arbejdes med dynamikker og roller.
Ambitionen bag er, at man leger og samtidig bliver klogere på de mange historier, der er knyttet til byens skjulte rum og spændende steder. Til denne sæson af gådejagten er der tilføjet et par spændende ændringer, som blandt andet nye gådefulde (og bloddryppende!) poster, hvor kun de modigste af familiens medlemmer kan være med…

Sådan bliver du gådejæger

Hvad gør I, hvis I vil fange den forhadte Dr. Peters i Grenaa by og havn? Lige så svært det var for modstandsbevægelsen at få fat i ham, lige så let er det for jer at komme i gang med gådejagten! Book jeres gruppebillet på museumoj.dk under ”Kalender” og kom ned på museet i Søndergade 1. Her får I udleveret forskelligt grej, der skal bruges til at løse gåden.
Derefter går den historiske jagt rundt i by og havn.
Gådejagten er for én gruppe ad gangen, 3 - 6 personer, fra 10 år og op sammen med voksne.
Start eller afslut turen med at opleve særudstillingen Under Krigen – Besættelsestiden på Djursland, der kan ses på Museum Østjylland frem til oktober 2021. Det er ganske gratis.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på 4048 6530 eller tb@museumoj.dk.