Gå med Geo og få gratis glæder i din vinterferie

Er det koldt, vådt og gråt derude? Fortvivl ikke! Alt slags vejr er museumsvejr, og i din vinterferie kan du endda få masser af museumsoplevelser på Museum Østjylland i Grenaa.

Vinterferien byder i de fleste familie på god tid til at hygge sammen store og små. På Museum Østjylland kan familier opleve den meget velbesøgte særudstilling Kolindsund – søen, der deler vandene. De mindste kan her også følge børnesporet, hvor Grævlingen Geo viser vej til sjove oplevelser. Fotokilde: Museum Østjylland

Grævlingen Geo er nemlig løs i særudstillingen om Kolindsund, hvor han går på opdagelse, og du kan komme med og få en sjov og lærerig oplevelse.
Tag familie og venner med – det hele er gratis.

Vinterferie: Tag med Grævlingen Geo på tur i Kolindsund, lørdag den 11. februar - søndag den 19. februar 2023 kl. 10 - 16 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis.

Når børn og deres voksne træder ind i museets reception, får de udleveret hæftet med de sjove aktiviteter med Grævlingen Geo – og så er det bare om at give den gas med at fiske, finde dyr, spille golf og meget mere i særudstillingen om Kolindsund.

Kolindsund er også for børn

Museets særudstilling Kolindsund – søen, der deler vandene tager udgangspunkt i den evigt aktuelle debat om det landskab midt på Djursland, der engang var Jyllands største sø.
Det lyder måske lidt ”voksent” og sværttilgængeligt, men der er rigeligt at lave for de små,  forsikrer museumsinspektør Tina Bjerregaard, der er en af de to tilrettelæggere af særudstillingen.

”Natursyn, klima, kulturlandskab ER lidt tunge emner for de mindste. Derfor er det meget heldigt, at Grævlingen Geo kan hjælpe børnene på vej i udstillingen, så de får en sjov og legende oplevelse. Her er både dyr, fisk og fugle, der skal fanges og findes af alle legesyge børn, så det gælder om at være vågen og se godt efter i udstillingen, ” smiler museumsinspektøren.

Klip og fisk

Børneaktiviteten med Geo foregår på egen hånd i udstillingen, og det har de besøgende børnefamilier taget til sig.

”Især fiskeaktiviteten har vist sig at være et stort hit hos de mindste gæster”, fortæller Tina Bjerregaard.

Aktivitetshæftet er udviklet og illustreret af Ane Gudrun, som foruden at være illustrator også er børnebogsforfatter. I vinterferien kan børnene kaste sig over at farvelægge og udklippe Geo som påklædnings-grævling og lave et lille fiskespil. Ane Gudrun har nemlig også tegnet et krea-ark med både fisk og tøj, og hvis du ikke når at lave krea-arket på museet, kan du selvfølgelig tage det med hjem.

Kolindsund optager mange

Sidste år var det 150 år siden, at første spadestik til afvandingen af Kolindsund blev taget. Det blev markeret rundt omkring på Djursland med arrangementer, foredrag og flere udstillinger. På Museum Østjylland i Grenaa får særudstillingen lov til at blive stående indtil slutningen af maj i år.

”Vi oplever fortsat, at vores gæster er meget interesserede i historien om Kolindsund – det er virkelig et emne, der har fanget mange lokale djurslændinge. Derfor fortsætter vi her på museet også med at invitere til både omvisninger, arrangementer og foredrag frem til, at udstillingen tages ned, ” fortæller Tina Bjerregaard.

”Og så håber vi, at mange, der ser udstillingen eller tager på opdagelse med Geo også får lyst til at tage en tur ud i det blå og opleve det særprægede landskab her midt på Djursland, ” slutter hun.

For mere information kontakt: Museumsinspektør Tina Bjerregaard på tlf. 4048 6530 eller på tb@museumoj.dk