Foredrag om stenalderens eksotiske Djursland

Der er masser af faglig viden og fantastiske historier på programmet, når forskningsleder på Museum Østjylland, Lutz Klassen, byder på foredrag om Djurslands vilde stenalder.

Foredraget afholdes i forbindelse med museets nye særudstilling Bjørneklanens Ø – Djurslands vilde stenalder, der fortæller om dengang, da shamanistiske ritualer blev afholdt på den hellige ø, Kainsbakke.
Mere end 40 års forskning ligger til grund for udstillingen og foredraget, som du nu kan opleve med Lutz Klassen som rejseleder på turen 5.000 år tilbage til stenalderens mysterier.

Foredrag: Bjørne, elge og shamaner i Djurslands vilde stenalder, onsdag den 22. maj 2019 kl. 19 - 20.30 på Grenaa Bibliotek, N. P. Josiassens Vej 17 i Grenaa.
Gratis adgang. Tilmelding nødvendig.
Der serveres kaffe og kage.

For 5.000 år siden flyttede store dele af Djurslands befolkning sammen på den lave holm Kainsbakke ved Kirial vest for Grenaa. I dag en lav forhøjning i landskabet, i stenalderen en hellig ø omgivet af fjord og sump.
Samfundet på øen havde tætte forbindelser til Vestsverige og måske endda til øen Gotland. Herfra blev djurslændingene inspireret til særprægede spisevaner og shamanistiske ritualer. Bjørnekranier og elgkæber blev sejlet fra Sverige til Kainsbakken og nedlagt i en stor ceremoni sammen med dele af en vinge fra en pelikan.

”Djurslands stenalder er meget rig og bemærkelsesværdig. Men historien om Kainsbakken må tage prisen for noget af det mest usædvanlige, dramatiske og eksotiske, der er sket i denne tidlige del af Danmarkshistorien. Ikke kun lokalt på Djursland, men også set i forhold til, hvad der skete i resten af landet og i hele Sydskandinavien på det tidspunkt, ” fortæller en begejstret Lutz Klassen.

Efter kun 200 år blev holmen forladt igen, og stenaldermenneskernes spor fortaber sig herefter i det uvisse.

Foredrag dykker dybere
Foredraget på Grenaa Bibliotek den 22. maj giver dig mulighed for at dykke dybere ned i historien og få mere at vide om, hvordan arkæologerne arbejder. Ved hjælp af moderne naturvidenskabelige metoder, tests og analyser er arkæologerne kommet på sporet af de usædvanlige begivenheder i stenalderen på Djursland.
Foredraget kommer vidt omkring i arkæologiens fascinerende verden, og du har mulighed for at stille spørgsmål og komme med kommentarer undervejs.
Udstillingen Bjørneklanens Ø – Djurslands vilde stenalder kan ses på Museum Østjylland i Grenaa frem til den 27. oktober 2019. Der er gratis adgang.

For mere information, kontakt forskningsleder Lutz Klassen på 2383 9682 eller på lk@museumoj.dk