Find Farvergårdens skjulte fortællinger i din ferie

Farvergården i Ebeltoft er fuld af historier om byen, arbejderne og det gamle håndværk farvning. Men Farvergåden gemmer også på historier, som du ikke opdager, når du går rundt i de autentiske bygninger på Adelgade.

Farvergården emmer af liv og glade dage i sommerperioden, hvor gården fyldes af gæster fra mange nationer. Der er oplevelser for både børn og voksne i den gamle, hyggelige farvergård. Fotokilde: Museum Østjylland

I sommerferien kan alle børn gætte med, når Museum Østjylland inviterer til skattejagt på Farvergårdens skjulte fortællinger. Kig forbi og test dine evner for at opsnuse hemmeligheder på den lille skattejagt. Det er sjovt, gratis – og så er det pivhyggeligt!

Skattejagt på Farvergårdens skjulte fortællinger fra lørdag den 25. juni - onsdag den 31. august 2022 kl. 10 - 16 i Farvergården, Adelgade 15 i Ebeltoft. Lukket mandage.
Gratis adgang.

Alle, der har besøgt Farvergården i Ebeltoft, ved, at den gamle gård med sine værksteder, stalde og udbygninger emmer af svundne tider. At besøge Farvergåden er som at træde ind i en tidslomme, hvor intet tilsyneladende har ændret sig, siden det sidste stykke stof blev trukket op af farvekypen for mange årtier siden.

”Farvergården er et vidunderligt sted. Går du tur gennem Ebeltofts hyggelige gader, er et besøg i Farvergården virkelig med til at sætte dig i den helt rigtige stemning af at være i en gammel købstad, ” fortæller museumsinspektør Tina Bjerregaard.

Det er synd for gæsterne!

Et gammelt sted som Farvergården gemmer selvfølgelig også på mange hemmeligheder, ting og steder, som medarbejderne kender alt til.

”Men det gør vores gæster jo ikke nødvendigvis. Og det er synd! ” smiler Tina Bjerregaard.

I sommerferien kan børnefamilierne derfor gå på opdagelse i Farvergården – både inde og ude – og finde frem til alt det hemmelige. Familierne får et opgaveark, og derefter er det bare at gå i gang! Og finder I det rigtige kodeord, ja, så kan det være, I kan afsløre nogle af Farvergårdens uopdagede sider.

Byens dejligste have

Farvergården er det perfekte sted for store og små at gå på opdagelse, men det er også det helt rigtige sted at holde en velfortjent pause, hvile benene og spise madpakken.
I Farvergårdens eventyrlige have står borde-bænkesæt, og alle er velkomne til at slå sig ned i haven og holde en lille picnic med den medbragte mad.

”Farvergårdens have er en lille skjult perle, fyldt med hyggelige kroge, gamle træer og blomster. Det er skønt sted at holde et hvil med hele familien. Børnene kan lege i haven, og mor, far og bedste kan slappe lidt af, inden turen går videre rundt på museet, på Maltfabrikken eller ud i byen, ” foreslår Tina Bjerregaard.

I år kan også engelsktalende gæster gætte med på Farvergårdens hemmeligheder, da materialet til den lille skattejagt findes på både dansk og engelsk.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tlf. 4048 6530 eller tb@museumoj.dk