Find Farvergårdens hemmeligheder i din ferie

Den gamle Farvergård i Ebeltoft er rig på historier om byen, arbejderne og ikke mindst det gamle håndværk, som farvning er. Men Farvergåden gemmer også på flere hemmeligheder, som du som gæst måske ikke opdager, når du går rundt i de skønne, autentiske bygninger på Adelgade.

Farvergården er et af Ebeltofts dejligste steder, og det originale, historiske købstadsfarveri fortæller historier om en svunden tid. Men Farvergården byder også på hemmeligheder og skjulte steder! I sommerferien kan børnefamilier opdage dem på en skattejagt både inde og ude. Det er gratis at lege med. Fotokilde: Museum Østjylland

I sommerferien kan alle børn gætte med, når Museum Østjylland inviterer til skattejagt på Farvergårdens hemmeligheder, så kig forbi og test dine evner for at opsnuse hemmeligheder. Det er sjovt, gratis – og så er det pivhyggeligt!

Skattejagt i Farvergården, lørdag den 26. juni - tirsdag den 31. august 2021 kl. 10 - 16. Lukket mandage.
Gratis adgang.

Alle, der har besøgt Farvergården i Ebeltoft, ved, at det gamle hus med sine værksteder, stalde og udbygninger emmer af svundne tider. At besøge Farvergåden er som at falde ind i en tidslomme, hvor intet har ændret sig, siden det sidste stykke stof blev trukket op af farvekypen for mange årtier siden.

”Farvergården er et vidunderligt sted. Går man tur gennem Ebeltofts hyggelige gader, så er et besøg i Farvergården virkelig med til at sætte den helt rigtige stemning af at være i en gammel købstad, ” fortæller museumsinspektør Tina Bjerregaard.

På jagt efter hemmelighederne

”Et gammelt sted som Farvergården gemmer selvfølgelig også på mange hemmeligheder, ting og steder, som vi som medarbejdere kender alt til. Men det gør vores gæster ikke nødvendigvis, og det er snyd, ” smiler Tina Bjerregaard.

I sommerferien kan børnefamilierne derfor gå på opdagelse i Farvergården – både inde og ude – og finde frem til alt det hemmelige. Familierne får et opgaveark, og derefter er det ellers bare at gå i gang! Og finder I det rigtige kodeord, ja, så kan det være, I kan afsløre nogle af Farvergårdens u-opdagede sider.

Have og hygge, ja tak

Farvergården er det perfekte sted for store og små at gå på opdagelse, men det er også det helt rigtige sted at holde en velfortjent pause, hvile benene og spise madpakken.
I Farvergårdens eventyrlige have står borde-bænkesæt, og alle er velkomne til at slå sig ned i haven og holde en lille picnic.

”Farvergårdens have er en lille skjult perle, og det er skønt sted at holde et hvil med hele familien. Børnene kan lege i haven, og mor, far og bedste kan slappe lidt af, inden turen går videre ud i byen, på Maltfabrikken eller rundt på museet, ” fortæller Tina Bjerregaard.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk eller 4048 6530.