Farvergården slår porten op til masser af sommeraktiviteter

Er du til bålmad med naturens råvarer? Kan du lide at flette og være kreativ? Vil du lære lidt om får, uld og spinding? Eller kan du bare godt lide at hænge ud i autentiske, historiske omgivelser? Så er sommer i Farvergården lige noget for dig!

Der tændes op i bålet i Farvergården have, når naturvejleder Anita Søholm disker op med de lækreste retter af naturens råvarer. Vær med til at lave sommerburgere og blomsterpandekager og smag på herlighederne. Foto: Pixabay

Kig forbi den gamle farvergård lige i hjertet af Ebeltoft og nyd de skiftende og gratis oplevelser i din sommerferie.

Sommer i Farvergården, fra uge 27 - 31 i Farvergården, Adelgade 15, 8400 Ebeltoft.
Det er gratis at besøge Farvergården og at deltage i aktiviteterne.

Hold løbende øje med Museum Østjyllands hjemmeside, hvor du kan finde mere information om aktiviteter og tidspunkter.

Pileflet er for alle

Farvergårdens hyggelige vognport bliver tre dage i sommerferien omdannet til et pilefletter-værksted. Alle kreative børn og nysgerrige voksne inviteres til at være med, når der flettes på livet løs.
Det er pilefletter Ursula Søholm, der viser, hvordan du får hul på pilefletningens kunst. Ursula har mange års erfaring med pileflet og er fuld af gode idéer til både nybegynderen og den let øvede. Så alle – også dem med ti tommelfingre – kan være med, når hun demonstrerer teknikkerne.
Der er pileflet tirsdag 5. juli, onsdag 6. juli og torsdag 7. juli kl. 11 - 14.

Sku’ det være en blomsterpandekage?

Vær med til at lave den lækreste mad, når biolog og naturvejleder Anita Søholm tænder op i bålet i Farvergårdens eventyrlige have. Menuen står på vilde sommerburgere med bålbolle, vild bøf med urter, tomatrelish og syltede svampe. Hertil en naturdessert bestående af blomsterpandekager, sukker og vild bærkompot. Så bliver det ikke mere lækkert!
Pladserne fyldes efter først-til-mølle-princippet.
Der laves bålmad tirsdag 12. juli og onsdag 13. juli kl. 11 - 14.
Du er også altid velkommen til at spise din medbragte madpakke i Farvergårdens have.

Uld, får og spinding

Uld har gennem tiden været en vigtigt og kostbar ressource, som har krævet en lang behandling, før råuld blev til sweater. I Farvergården kan du i sommerferien møde kunstner Annette Bredstrup, som viser, hvordan uld trylles om til tråd og fortæller om det vigtige dyr, der leverer ulden: Fåret.
Du kan selv prøve kræfter med håndtenen, hvis du har lyst til at gøre Annette kunsten efter. Der er uld, spinding og fårede fortællinger i Farvergården 26., 27. og 28. juli kl. 11 - 14.

En god børste

Traditionen tro er der arbejdende værksteder i Farvergården, og efter to års corona-pause vender børstenbinderen nu tilbage. Han viser børster i alle mulige afskygninger, og du kan se ham arbejde, når han demonstrerer det fine, gamle håndværk.
Børstenbinderen besøger Farvergården i uge 28 og 31.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tlf. 4048 6530 eller på tb@museumoj.dk