Få MODSTAND om armen i efterårsferien

Under 2. verdenskrig var de allieredes farver blåt, rødt og hvidt. De tre farver var også frihedskæmpernes farver, og de ses derfor på de armbind, som frihedskæmperne bar, efter krigen sluttede.

I efterårsferien kan du på Museum Østjylland lave din eget frihedskæmperarmbind og gå rundt med det, præcis som frihedskæmperne gjorde for 74 år siden. Tirsdag og torsdag i efterårsferien er der fuld gang i armbinds-workshoppen, hvor der syes, hamres og limes for at få de historiske armbind til at se så autentiske ud som muligt.

Workshop: Lav frihedskæmper-armbind i efterårsferien, tirsdag den 15. oktober og torsdag den 17. oktober 2019 kl. 10 - 13 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Gratis.

Frem til og med efterårsferien viser Museum Østjylland særudstillingen MODSTAND – Den østjyske modstandsbevægelse, der fortæller historien om Hvidstengruppen og om forbindelserne fra Hvidsten og Randers til resten af modstandsbevægelsen i Østjylland og Danmark.
På museet kan du se nogle af de originale armbind i Museum Østjyllands udstilling MODSTAND, der netop handler om den østjyske modstandsbevægelse.

Tyskerne brød sig naturligvis ikke om de blå, rød og hvide farver. Derfor havde danskerne under besættelsen et motto, der lød: ”Det danske flag er blot rødt og hvidt”! Det kunne tyskerne jo dårligt påstå var forkert. Men LYDEN af ”blot rødt og hvidt” var jo unægtelig som ”BLÅT, rødt og hvidt! ” fortæller museumsinspektør Lisette Berg Andresen.

Med agentkufferten i hånden

Danskerne ville under krigen gerne udfordre tyskerne. Det er der også mulighed for i udstillingen MODSTAND. For mens de voksne går og kigger i udstillingen, kan børn snige sig rundt i udstillingen og være hemmelige agenter. Med opgaveark, morsekoder og identifikationskort i små kufferter kan udstillingens børnegæster tage på Mission Modstand og undersøge, hvordan dagligdagen var for datidens børn. Hvad var rationeringsmærker egentligt for noget? Og hvorfor var Dronning Margrethes farfar så populær under 2. verdenskrig?
Det er ganske gratis at lave armbind, lege agenter og opleve udstillingen MODSTAND.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2484 0188 eller på lba@museumoj.dk