Få hjælp til at finde dine forfædre

Ved du, hvor din familie stammer fra? Har du styr på fjerne fætre og kusiner, rige onkler fra Amerika og din tiptipoldemor, der vist nok engang var kæreste med kongen? Hvis ikke, så får du nu chancen for at komme til bunds i din families historie, når du på Randers Bibliotek kan få hjælp til slægtsforskning!

Det er medlemmer af Slægts- og Egnshistorisk Forening, der den tredje mandag i de kommende tre måneder vil guide dig og svare på dine spørgsmål om at forske i sin slægt.
Det er gratis at møde op og få hjælp.

Få hjælp til slægtsforskning i Den Blå Boks, Randers Bibliotek, Stemannsgade 2, 8900 Randers C.
Mandag den 19. september 2022 kl. 15 - 17.
Mandag den 17. oktober 2022 kl. 15 - 17.
Mandag den 21. november 2022 kl. 15 - 17.
Gratis.

Det er nemt at gå på nettet og søge efter sine forfædre. Men det er bestemt ikke altid let at finde dem! Du kan søge i kirkebøgerne på nettet, men hvordan vrister du for eksempel mening ud af en knudret gotiske håndskrift? Hvordan finder du den vigtige lille nål i internettets uoverskuelige høstak?
Problemer og forhindringer er der nok af, når du leder efter din slægt, men heldigvis er der også gode muligheder for at få hjælp, som for eksempel til disse arrangementer om slægtsforskning på biblioteket.

Du har tre chancer

Hele tre mandage i efteråret stiller medlemmer af Slægts- og Egnshistorisk Forening op i Den Blå Boks på Randers Bibliotek og hjælper dig. Det er ganske gratis, og du kan møde op alle tre gange eller blot en enkelt. Spørg om hvad som helst angående din families historie, uanset om det drejer sig om udlagte barnefædre, teksttydning eller noget helt tredje.
Du vil også blive præsenteret for gode websider eller særlige kildetyper, som kan hjælpe dig tættere på dit mål: At finde dine rødder.
Der er fri adgang for alle - også for dig, der endnu ikke ved det mindste om slægtsforskning, men som overvejer, om det kunne være spændende at lære at gå på ”anejagt”.

For mere information kontakt arkivar på Randers Stadsarkiv, Mathilde Storvang på ms@museumoj.dk

Museum Østjylland har 150-års jubilæum i år. Det fejrer vi med masser af arrangementer, aktiviteter og udstillinger rundt i Randers for både børn og voksne. Følg løbende med på vores hjemmeside eller de sociale medier.