Få et sjovt indblik i sparejul og smalhals under krigen

Rabarberrosiner, kartoffelmarcipan og græskargås. Husmødrene blev kreative under den tyske besættelse af Danmark, så vareknaphed og rationering ikke skulle spænde ben for julen. På trods af soldater i gaderne var julen nemlig stadig danskernes yndlingshøjtid, og rationering og mørklægning kunne ikke få bugt med julestemningen.

Hør mere om at holde jul under pressede vilkår, når Museum Østjylland i Grenaa inviterer til tre gange fortælling om sparejul under besættelsen på Djursland.
Museet disker op med smagsprøver. Der er entre.

Foredrag: Jul i en sparetid, onsdag 16. december 2020 kl. 17, kl. 18.30 og kl. 20 på Museum Østjylland, Søndergade 1, Grenaa. Hver foredrag varer cirka en time.
Billet 50 kr.

Foredraget gentages tre gange denne aften, så flest muligt kan høre det, og museet samtidig kan overholde COVID-19-restriktionerne. Der er plads til otte deltagere til hvert foredrag.

”Selv om der kriges i øst og vest…

… så ska’ vi ha’ julefest! ”
Julen under besættelsen har mange ligheder med den jul, vi fejrer i dag: Spændingen, når gaverne åbnes, håbet om hvid jul, hyggetid med familien og ikke mindst forventningen om al den dejlige julemad, der skal nydes i helligdagene.
Derfor blev der selv i en mørk tid under besættelsen set frem til juledagene, også selvom både mad og gaver var noget anderledes end sædvanligt.

”Husmødrene, der kokkererede i køkkenerne i besættelsestiden, var kreative. Det var de nødt til at være. Julen stillede nemlig endnu højere krav end normalt til, hvordan de fik madvarer, gas og brændsel til at strække, ” fortæller museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning, der har linet de gode historier op om spare-julen med udgangspunkt i museets særudstilling Under Krigen – Besættelsestiden på Djursland.

Koldt, mørkt og uden gaver

Ekstremt kolde vintre prægede de første år af besættelsestiden. Kulden betød, at efterspørgslen på brændsel til både stuernes brændeovne og køkkenernes komfurer var særligt stor. Også gassen var rationeret, så husmødrene var også her udfordrede.

”Julen var kold, og den var også mørk. De mørklagte vinduer og døråbninger lod ikke lys trænge igennem, ligesom julelys i butikkerne og i gaderne var ramt af mørklægningspåbuddet. Julelys var der derfor ikke meget af, ” fortæller Rikke Alsbjerg Schøning.

”Butiksvinduerne var samtidig prægede af varemanglen, så det var ikke et væld af julegaver, der stod og lokkede. Ofte var det trælegetøj, børn kunne få i gave, og ellers måtte man selv i gang med at kreere! ”

Smag på erstatnings-julen

De kreative løsninger på varemanglen gav mange bud på sjove opskrifter, og denne aften vil der være smagsprøver på nogle af besættelsestidens ”lækkerier”.

”Kartoffelmarcipan er en af mine ”favoritter”! Den er faktisk ret fæl, men måske er det i virkeligheden mere tanken end smagen, ” smiler museumsinspektør Tina Bjerregaard.

”Også ris var en mangelvare under besættelsen, så risengrøden var erstattet med sagogrød eller havregrød. Heldigvis kunne man stadig få kanel – i erstatningsversion, i hvert fald, ” fortæller Tina Bjerregaard, som til foredraget byder dagens gæster på lidt godter og drikkelse ud fra besættelsestidens opskrifter.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk eller museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på ras@museumoj.dk