Få en bid af Sønderjyllands dramatiske historie

Da DRs tv-serie GRÆNSELAND i forsommeren løb over skærmen, fik mange danskere for alvor øjnene op for Sønderjyllands dramatiske historie.

Nu følger Museum Østjylland op på historien om grænseland, spændingsforhold og genforening. Museet kan nemlig byde velkommen til historiker og forfatter Poul Duedahl, som gæster museet for blandt andet at fortælle om landegrænsen mellem Danmark og Tyskland i årene fra 1840-1920 og om sin konsulent-rolle på serien.
Der er entré.

Foredrag: GRÆNSELAND - Foredrag med historiker Poul Duedahl, torsdag den 17. september 2020 kl. 19 - 20.30 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Billet 75 kr.

Grænser skiller, veje samler. Det er et grundvilkår, som præger store dele af menneskehedens historie. Det er grænserne, der definerer stater, og vejene, der samler dem og skaber mulighed for samkvem på tværs. Den 17. september vil Poul Duedahl dykke nærmere ned i de spændingsforhold, de menneskeskabte skillelinjer giver i et grænseland.

”Vi er meget glade for, at Poul Duedahl nu lægger vejen forbi og øser af sin store viden om grænselandet. Som randrusianer er det jo nok begrænset, hvor meget man ved om Sønderjyllands omskiftelige og dramatiske historie, men Poul Duedahl evner virkelig at formidle det stof på en spændende og underholdende måde, ” siger museumsinspektør Lisette Berg Andersen.

Prisvindende forfatter

Poul Duedahl er på ingen måde en hr. Hvem-som-helst. Han har foruden rollen som konsulent på DRs GRÆNSELAND, skrevet en bog af samme navn og udgivet en række prisvindende bøger og artikler om moderne kulturhistorie og om internationale organisationers virkningshistorie. Han er også forfatter til den anmelderroste bog Velkommen på bagsiden – Danmarkshistorien på vrangen.

Fysiske og mentale grænser

Selvom befolkningen på hver side af et territorie lever i det samme geografiske område, som de altid har gjort, kan lovgivninger, retssystemer, told og skat ændre sig ved et afstemningskryds.
Den dansk-tyske landegrænse strækker sig over 69 kilometer og er trukket mellem Vadehavet og Flensborg Fjord. Men udover at adskille to nationer udgør de 69 kilometer også en mental barriere og afføder diskussioner om, hvordan mindretal på begge sider bliver behandlet. Eller hvor dansk eller tysk man nu føler sig.

”Der er forhåbentlig ingen mentale barrierer eller ulmende fjendtligheder i Kulturhuset denne foredrags-aften! Men af hensyn til corona-situationen vil foredraget naturligvis foregå med god afstand mellem de fremmødte gæster og med rigelige mængder håndsprit, ” forsikrer Lisette Berg Andersen.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller på lba@museumoj.dk