Få de bedste historier på cykeltur i Kolindsund

Tyvstart foråret og kør med på en guidet cykeltur i Kolindsund. På turen kan du høre historier om et spændende område og samtidig få god motion og en frisk naturoplevelse!

Hør om, hvordan Kolindsund har udviklet sig gennem tusindvis af år og hør om de mange spor, den forsvundne sø har sat, når der er cykeltur ved Kolindsund. Der er entré. Fotokilde: Museum Østjylland

Sidste år markererede Museum Østjylland 150-året for tørlægningen af Kolindsund, der tidligere var Jyllands største sø. Markeringen fortsætter ind i foråret med både særudstillingen Kolindsund – søen, der deler vandene på museet i Grenaa og med cykelturen ud i det historiske landskab, Kolindsund.
Der serveres kaffe og kage efter turen, og du køber din billet på museets hjemmeside.

Historisk cykeltur i Kolindsund, tirsdag den 4. april 2023 kl. 13 - 16.
Mødested: Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Billet 50 kr. inkl. kaffe og kage.

På cykelturen fortæller museumsfrivillig Ole Poulsen og lokalkender Pernille Juul Pedersen om nogle af de mange begivenheder og historiske steder, som knytter sig til området. Især udtørringen af Kolindsund for over 150 år siden præger området i dag.

Sundet gemmer på mange historier

Området, som vi i dag kender som Kolindsund, har gennem tusindvis af år forandret sig voldsomt. Først var det istidens kræfter, der formede landskabet og siden mennesket, der først levede af kysten og senere af jorden.
Da Kolindsund stadig var en sø, kunne mennesker og varer transporteres langt ind på Djursland ad vandvejen. Vandet bandt mennesker sammen på tværs af sundet, og der var en skilling at tjene på færgedrift og pramfart mellem de små landsbyer.

”At Kolindsund gennem historien har været den primære transportvej i området, hersker der ingen tvivl om. Helt op til tørlægningen for 150 år siden betragtede man søen som Djurslands hovedvej, ” fortæller dagens cykelturguide, Ole Poulsen.

Så må der pustes ud

Den friske cykeltur byder på fortællinger om steder som Åguden, Posthaven, den tidligere Enslevgård og den smukke Enslev Kirke. Med pedaltramp og røde kinder går turen også til Enslev Pumpestation, Midterkanalen og Næsgård, før det er tid til at vende næsen hjemad.

Turen slutter på Museum Østjylland i Grenaa. ”Her er det tid at puste ud, få en snak om dagens oplevelser og nyde en kop kaffe og et stykke kage, ” lover Ole Poulsen.

Cykelturen er 10 kilometer lang og tempoet moderat, så alle har en chance for at følge med.

Husk tøj, der passer til forårsvejret – sol eller sjask – og medbring også gerne en flaske vand.

Særudstilling med meget mere om sundet

Benyt efter cykelturen også chancen for at tage et kig nærmere på museets særudstilling Kolindsund – søen, der deler vandene. Særudstillingen fortæller om den dyrkede jord i den tidligere søbund, om naturens plads i landskabet, om klimaforandringernes konsekvenser og ikke mindst om forventninger til fremtidens Kolindsund.
Der er gratis entré til udstillingen.

For mere information kontakt: Museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på tlf. 3071 6698 eller på ras@museumoj.dk