Et klik fra din historie – opdag den digitale scrapbog

Få en enestående dansk kulturskat med hjem i din stue, helt gratis! Siden 2015 har Randers Stadsarkiv og 580 andre arkiver i Danmark nemlig skabt en hjemmeside, hvorfra du nu fra din pc kan søge på tværs af landet i arkivernes samlinger. Søg efter dine forfædre, historiske begivenheder i dit nabolag, eller hvad du nu brænder for.

På Arkiv.dk findes en guldgrube af gamle fotos, negativer og dokumenter, og det har en del borgere i Randers og resten af landet allerede fundet ud af! Fotoet af den gamle Frederiksplads (nuværende Østervold) er indtil videre dette års topscore med flest søgninger på arkiv.dk. Fotoet er fra 1937. I forgrunden ses springvandet Iguanbryderne, som blev genopsat i 2022 på pladsen ved Tinghuset. Foto: Randers Stadsarkiv

”Hjemmesiden www.arkiv.dk bugner af historiske billeder og arkivalier, som bare venter på, at du opdager dem! ” fortæller arkivar Mathilde Storvang fra Randers Stadsarkiv.

82.678 highlights fra Randers

De danske arkiver har sammen skabt danmarkshistoriens største digitale scrapbog med et overflødighedshorn af billeder og arkivalier. Randers Stadsarkiv har bidraget med masser af materiale fra lokalområdet til den digitale scrapbog, blandt andet cirka 100 arkivsamlinger og knapt 10.000 billeder.

”I alt har vi nu scannet 82.678 billeder/negativer Og der kommer hele tiden flere til, så fotos og dokumenter du ikke kunne finde i går, er måske lagt op i dag! ” forklarer arkivar Mathilde Storvang.

Med den nye hjemmeside kan du nu på et øjeblik få overblik over f.eks. Kulturhusets i Randers’ historie uden at lette dig fra din sofa!

Hvordan bruger du arkiv.dk?

På arkiv.dk kan du søge i flere end 580 danske arkivers samlinger. Som udgangspunkt søger du i alle landets arkiver, men du kan også begrænse din søgning til et enkelt eller nogle enkle arkiver. Brug guiden ”Hjælp” til søgning, hvis du får brug for lidt assistance, men hjemmesiden er meget enkel at forstå og bruge.

”Og så er der ingen irriterende tilmelding eller login, du skal udfylde på hjemmesiden. Alting er fuldstændig gratis, og du skriver blot ”arkiv.dk” i adressefeltet, så er du stort set klar til at gå på opdagelse i din historie, ” forklarer Mathilde Storvang.

”Med arkiv.dk har vi fået én indgang til Danmarks historie. Landets mange arkiver er så at sige blevet ét stort arkiv. Og det er til stor gavn for arkivets brugere, der jo som regel ikke er begrænsede af geografiske grænser.

Elektronisk i over 30 år

Det er Sammenslutningen af Lokalarkiver, der står bag driften af arkiv.dk, hvor du kan søge blandt en million billeder og lige så mange originalpapirer i form af for eksempel breve, kort og stedbeskrivelser.
De mange arkiver i landet har siden slutningen af 1980’erne arbejdet med at registrere historisk materiale elektronisk. Det er det materiale, der nu bliver offentliggjort på arkiv.dk. Og der er meget mere på vej – også fra Randers.

Randers Stadsarkiv passer på din historie

Randers Stadsarkiv har eksisteret som et samlet arkiv for offentlige og private arkivalier i 10 år. Men historien om byens arkiv går tilbage til 1954. Siden dengang har arkivets medarbejdere professionelt indsamlet arkivalier og billeder til dokumentation af byens historie. I de sidste 10 år har arkivet arbejdet intensivt med at digitalisere så meget som muligt så hurtigt muligt, så flere borgere kan få glæde og nytte af de historiske fotos og dokumenter.

Negativer fra lokale fotografer

I 2008 startede arkivet i Randers desuden et projekt, hvor arkivets medarbejdere digitaliserer en samling af negativer, der stammer fra byens professionelle fotografer. Der er blandt andet flotte fotos fra kendte fotografer i byen som Overby og Fotomax, og de indscannede fotos er fra tiden 1880 til 1970.
Randers Stadsarkiv har i alt indsamlet cirka 10 fotosamlinger fra både selvstændige fotografer og pressefotografer i byen. En del af billederne fra samlingerne er allerede scannet ind og lagt på hjemmesiden. Flere kommer til senere.

For mere information kontakt: Arkivar Mathilde Storvang på tlf. 2345 2398 eller på ms@museumoj.dk