Et eksklusivt kig bag juleudstilling om Pyrus

Ni heldige juleinteresserede gæster kan nu komme på en eksklusiv juleomvisning i Museum Østjyllands særudstilling Pyrus Forever.

Visir-klædte tilrettelægger af udstillingen Lisette Berg Andersen byder med godt humør på en masse hyggelige fortællinger om, hvordan man bygger en udstilling op omkring en vaskeægte julekendis.
Hør også om, hvordan det har været at arbejde med de fine dragter fra tv-julekalenderen, hvor særligt Kandis’ strømpebukser og Frejas kjole har udfordret konservatorernes kreativitet!
Der er entré.

Omvisning i årets juleudstilling Pyrus Forever, tirsdag den 24. november 2020 kl. 16 - 17 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Billet 50 kr.

Allerede inden udstillingen åbner den 14. november, har der været stor interesse for Pyrus Forever. Hvad skyldes det mon?
Måske er forklaringen, at hele 1,3 millioner danskere i årevis hver aften i december så Pyrus og Gyldengrød folde sig ud på skærmen. Dermed er de fire julekalendere om nisserne og Rigsarkivet den mest sete familiejulekalender til dato.

”De sjove rekvisitter og kostumerne taget i betragtning, undrer det mig ikke, ” siger museumsinspektør og tilrettelægger af juleudstillingen, Lisette Berg Andersen.

”Julekalenderne med Pyrus favnede både ung og gammel, og den var sjov og charmerende. Og så så lærte man som seer hver dag en lille smule mere om den danske juls traditioner og historie. Det er en unik julekalender. ”

En eksklusiv flok

Da omvisningen løber af stablen kl. 16, er museets lukket for almindelige gæster, og derfor er den lille omvisningsflok alene på museet. Det er et tiltag, som museet har gjort for at kunne tilbyde de mest Covid 19-sikre forhold for omvisningens gæster.
En heldig ’bivirkning’ ved det stærkt begrænsede deltagerantal er imidlertid, at alle kan komme tæt på de originale genstande og kostumer fra julekalenderen, og at der er masser af plads til snak og spørgsmål, lover Lisette Berg Andersen.

Gratis julerier med Pyrus

Udstillingen Pyrus Forever kan opleves på egen hånd frem til og med søndag den 3. januar 2021 i museets åbningstid.
Husk også at du kan tage på nissejagt i samme periode og finde nissernes skjulte spor rundt omkring i udstillingerne.
Det hele er gratis.

For mere information kontakt Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller på lba@museumoj.dk