Et dyk ned i børns ferieliv på kolonierne ved Ahl

Frisk luft, sol og et dyp i havet. Det trænger alle børn til, når sommeren banker på - både i dag og for 80 eller 100 år siden! På Kulturloft på Maltfabrikken kan du nu høre den spændende fortælling om feriekolonierne ved Ahl Hage, der oprindeligt var svagbørnskolonier for storbyens børn fra arbejderkvartererne.

Børn fra de indelukkede københavnerkvarterer her samlet i den fri luft foran Ahl Hage-ferielejr. Lejren blev oprettet i 1928 af overlærer Viggo Bendix-Hansen. Det er ham, der blæser i trompeten yderst til højre! Fotokilde: Ebeltoft Byhistoriske Arkiv

Det er formand for Foreningen Aarhuskolonien og Ahl Fonden, Henning Lindberg, der med udgangspunkt i Aarhuskolonien fortæller om, hvordan kolonierne blev oprettet i 1935 og om, hvordan de siden har skabt rammerne om mange børns helbred og sommerminder.
Foredraget er arrangeret af BMA Maltfabrikken, og der er entré.

Foredrag: Feriekolonierne ved Ahl, onsdag den 3. november 2021 kl. 19 - 20 på Kulturloft, Maltvej 3, 8400 Ebeltoft.
Billet: 50 kr.

Ebeltoftegnen fik tidligt en ganske særlig gruppe feriegæster, nemlig feriekolonibørn fra storbyerne. Området ved Ahl Hage skulle vise sig at være et populært område at etablere feriekolonierne.
Stederne blev hurtigt populære og gav et tiltrængt pusterum til byernes børn, der var tynget af industrialiseringens vilkår og ofte levede under kummerlige vilkår.

”I den historie er Ahl og Ebeltoft vigtige omdrejningspunkter og har været det siden 1928, ” fortæller Henning Lindberg.

Lærere kæmpede for svage skolebørn

Aarhuskolonien på Ahl ved Ebeltoft har siden 1935 taget imod aarhusianske børn, som trængte          til sommeroplevelser nær skov og strand. Stedet er en af de ahl’ske kolonier, der fortæller børns historie fra svagbørn over efterkrigsbørn til indvandrerbørn og marginaliserede nutidsbørn. Kolonierne på Ahl er blevet en del af Ebeltofts kulturhistorie. De blev bygget i en tid med stor arbejdsløshed og brug for arbejdsopgaver i Ebeltoft. En tid, hvor børn led af tuberkuløse, kirtelsyge m.m., og hvor sygdom og sundhed var kommet i fokus.

”Det er vigtigt at få fortalt svagbørnskoloniernes kulturhistorie og det ofte ukendte arbejde, som mange danske lærere har lagt i denne del af svage skolebørns liv, ” fortæller Henning Lindberg, der selv har været lærer på Aarhuskolonien i mange år.

Ud med børn, ind med flygtninge

Kolonierne blev dog ikke udelukkende brugt til at danne rammerne om bybørns tiltrængte skud af frisk luft, sol og havvand. Da besættelsens virkelighed bankede på, måtte børnene rømme ferielejrene og overlade pladserne til andre.

”Kolonierne blev også en del af besættelsens historie, da tyske soldater beslaglagde kolonierne og tyske flygtninge flyttede ind, ” fortæller Henning Lindberg om en af de mørkere perioder i koloniernes historie.

For mere information om foredraget kontakt arkivar Martin Mauritzen på 9243 4973 eller på mpm@museumoj.dk