Eftermiddagskaffe med et kig i museets gemmer

Der er varm kaffe på kanden og gode historier i ørerne, når museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning afslører, hvad Museum Østjylland i Grenaa har i gemmerne! Kig med bag de ellers lukkede døre, hvor museet opbevarer alt fra gamle sabler og dukkehuse til smukke manglebrætter.

Hver genstand i samlingen fortæller en bid af Norddjurs’ historie. Men hvorfor gemmer museet egentlig ting fra fortiden? Og hvordan udvælger museumsinspektørerne, hvilke genstande der skal gemmes?
Det er nogle af de spørgsmål, som du får svar på denne hyggelige eftermiddag.

Foredrag og omvisning: En tur i samlingen – bag de lukkede døre, torsdag den 23. januar 2020, kl. 16 - 17.30 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Billet 50 kr. inkl. kaffe og kage. Gratis for Museumsklubbens medlemmer.

Rikke Alsbjerg Schøning glæder sig til at fortælle alle interesserede om museets historiske samling fra Norddjurs. Museet begyndte indsamlingen af genstande tilbage i 1917, og samlingen vokser år for år. Hør om, hvordan museumssamlingerne er opstået, hvordan museet samler ind og bevarer i dag.

Sjove genstande med historie

Arrangementet begynder med en omgang kaffe og kage, hvor Rikke Alsbjerg Schøning fortæller historien om museumssamlingerne fra de blev grundlagt og frem til i dag.
Herefter går den spændende tur ind bag museets ellers lukkede døre.

”Som museumsinspektør arbejder jeg med museets samling hver dag. Her løber jeg tit over nogle ret interessante og sjove genstande med en god fortælling. De historier vil jeg da gerne dele med vores gæster! ” siger Rikke Alsbjerg Schøning.

Fra gamle lofter til industrilager

På museerne gemmes vores fælles fortid. Det er museernes opgave at bevare og passe rigtig godt på samlingerne, så genstandene ikke angribes af f.eks. skadedyr/insekter og skimmel. Derfor har Museum Østjylland gennem flere år arbejdet på at flytte samlingen fra loftrum og baglokaler i Grenaa til det topmoderne, klimastyrede fællesmagasin i Randers.
Lidt efter lidt tømmes samlingerne i Grenaa. Dermed er tiden, hvor Købmandsgården - foruden at indeholde udstillinger - også fungerede som magasin, ved at være historie. Et smugkig i sådan en loftsamling er altså ved at være sidste chance.

”Når vi flytter samlingerne, kommer vi i tæt kontakt med alle genstande. Det er her, de interessante eller sjove genstande dukker op, ” fortæller Rikke Alsbjerg Schøning.

Udover de genstande som allerede er i samlingen, vil Rikke også vise nogle af de genstande, som fornyeligt er blevet indsamlet. Hør begrundelsen for, at lige netop de genstande skal gemmes for eftertiden.

For mere information kontakt museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på ras@museumoj.dk eller på 3071 6698.