Eftermiddagskaffe med et kig i museets gemmer i Grenaa

Der er eftermiddagskaffe på kanden og gode historier i ørerne, når museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning løfter sløret for, hvad Museum Østjylland i Grenaa har i sine righoldige gemmer!

Kig med bag ellers lukkede døre, hvor museet opbevarer alt fra gamle barnevogne til hashpibe og smukke syltetøjsskeer.
Hver genstand i samlingen fortæller en bid af Norddjurs’ historie. Men hvorfor gemmer museet egentlig ting fra fortiden? Og hvordan udvælger museumsinspektørerne, hvilke genstande der skal gemmes? Det er nogle af de spørgsmål, som du får svar på denne eftermiddag.

Eftermiddagskaffe med smugkig i gemmerne, torsdag den 31. januar 2019, kl. 14 – 16 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Billet 50 kr. inkl. kaffe og kage. Max 30 deltagere.

Rikke Alsbjerg Schøning glæder sig til at fortælle om museets historiske samling fra Norddjurs. Hør om, hvordan museumssamlingerne er opstået, hvordan museet samler ind og bevarer i dag.

Sjove genstande med historie

Det hele starter imidlertid med en omgang kaffe og kage, hvor Rikke Alsbjerg Schøning ridser historien om museumssamlingerne op, fra de blev grundlagt frem til i dag. Herefter går den spændende tur ind bag museets ellers lukkede døre.

”Som museumsinspektør arbejder jeg med museets samling hver dag. Her kan jeg løbe over nogle ret interessante og sjove genstande med en god fortælling, som jeg har meget lyst til at dele med vores gæster, ” fortæller Rikke Alsbjerg Schøning.

Fra gamle lofter til industrilager

På museerne gemmes vores fælles fortid, og det er museernes opgave at bevare og passe rigtig godt på samlingerne, så genstandene ikke angribes af f.eks. skadedyr, insekter og skimmel. Derfor har Museum Østjylland gennem flere år arbejdet på at flytte samlingen fra loftrum og baglokaler i Grenaa til det topmoderne, klimastyrede fællesmagasin i Randers. Samlingen flyttes derfor snart, og lofterne over museet, som er fyldt med genstande, er derfor også ved at blive historie. Et smugkig i denne loftsamling er ved at være sidste chance.

”Når vi flytter vores samlinger, kommer vi i tæt kontakt med genstandene, og det er her de interessante eller sjove genstande dukker op, ” fortæller Rikke Alsbjerg Schøning.

Udover de genstande som allerede er i samlingen, vil Rikke vise nogle af de genstande, som fornyelig er indsamlet og fortælle om, hvorfor lige netop de genstande skal gemmes for eftertiden.

For mere information kontakt Rikke Alsbjerg Schøning på ras@museumoj.dk eller på 3071 6698.