Ebeltoft Byhistoriske Arkiv er flyttet op i lyset – og nu er arkivet en del af BMA Maltfabrikken

450 flyttekasser og flere tusinde arkivkasser er flyttes ind i BMA Maltfabrikken. Dermed er Ebeltoft Byhistoriske Arkiv flyttet op i lyset, fra mørke lokaler under brandstationen i Ebeltoft.

I BMA bliver arkivet langt mere tilgængeligt. Ebeltoft får et nyt og opgraderet arkiv med moderne arkivreoler og nye faciliteter. Arkivar Martin Mauritzen, hans kollegaer og frivillige hjælpere vil i BMA i fremtiden kunne modernisere arkivet og fx digitalisere endnu flere materialer end tidligere. Derved kan Ebeltoft og omegnens historie blive tilgængelig på moderne måder.

”Vi får et helt nyt afsæt for at synliggøre arkivet i Ebeltoft og formidle alle de fantastiske historier, som arkivet gemmer” fortæller en glad museumschef Jørgen Smidt-Jensen.  ”Det er ikke hver dag, at vi flytter et arkiv og et bibliotek, men det er fantastisk at se, hvordan både det gæve team omkring arkivet, og teamet omkring biblioteket, med så god energi bogstavelig talt har løftet i 1000-vis af kilo biblioteks- og arkivmaterialer ind på Maltfabrikken de sidste par uger” bemærker bibliotekschef Claus Gustav Pettersson med et smil.

Arkivet har en guldgruppe af lokal viden og dit og dat fra før til nu. En del af de historier bliver formidlet på nye spændende måder til publikum i samarbejde med biblioteket og museet i BMA Maltfabrikken. Det knokler medarbejdere videre med frem til åbningen af BMA Maltfabrikken sidste weekend i juni.

BMA er det sammenflettede bibliotek, museum og arkiv på 3 etager i Maltfabrikken.