Dyk ned i et skatkammer af gode historier på arkiverne

Hvad arbejder de med på et arkiv? Og hvordan indsamler arkivarerne mon en by og egns historie? Det får du gode svar på, når arkivarerne på Museum Østjylland puster arkivstøvet væk, slår dørene op og fortæller om deres arbejde i 2022.

Da stormen Malik for et år siden ramte landet, måtte magasinerne i kælderen på Kulturhuset tømmes for arkivalier, da der var risiko for oversvømmelse! Netop oversvømmelser var et tema i en af årets podcasts, hvor arkivarerne havde fundet fortællingen frem om 100-års hændelsen for nøjagtig 102 år siden! Fotokilde: Randers Stadsarkiv

Arkiverne under Museum Østjylland tæller Randers Stadsarkiv og Ebeltoft Byhistoriske Arkiv. Begge arkiver rummer et sandt skatkammer af historier og fotos fra de to byer, men Randers Stadsarkiv er også arkiv for Randers Kommunes forvaltning – kom og hør om forskellen på arbejdsmetoderne i de to typer arkiver.
Der serveres kaffe, te og kage, og der er entré.

Foredrag: Arkivernes Arbejdsår, onsdag den 18. januar 2023 kl. 19 - 21 på Museum Østjylland, Stemannsgade 2, 8900 Randers C.
Pris: 50 kr. inkl. kaffe, te og kage.

Arkiverne på museet har haft et travlt 2022 med indsamling, formidling og dokumentation i områderne, de dækker. Derfor glæder arkivarerne sig til nu at dele deres oplevelser med alle interesserede i og omkring Randers og Ebeltoft. Og oplevelser har der været mange af!

”Randers Stadsarkiv har været med til at sætte Museum Østjyllands jubilæumsudstilling op, der fejrede Randers Museums 150-års jubilæum. Vi har deltaget på Verdensmålsfestivalen, lavet en udstilling i samarbejde med RgF, udviklet o-løb i Dronningborg og arbejdet med podcasts. En arkivars arbejde er meget alsidigt, og vi roder altså ikke kun med gamle papirer, ” smiler arkivar Mathilde Storvang.

”Denne aften vil vi fortælle om nogle af de arkivalier, som er kommet til arkiverne i årets løb. Det bliver en hyggelig aften fyldt med gode – og måske også overraskende – anekdoter om, hvordan en arkivar arbejder. ”

Indsamle, passe på og gøre tilgængeligt

Arkiverne får hele tiden nyt materiale ind. Det kommer fra private, foreninger og virksomheder. I arkivernes samlinger findes mange forskellige slags dokumenter, som blandt andet fortæller om det offentliges administration af den private borger. Dokumenterne kaldes arkivalier og kan være flere hundrede år gamle.
Men arkiverne modtager også dagligt nyere materiale. Det er f.eks. dokumenter fra offentlige myndigheder og private virksomheder, private regnskaber samt fotos, video- og lydbånd. Det kan også være opbevaring af elektroniske arkivalier.

”Ud over de gamle papirer og sort-hvide fotos arbejder arkivet også med en mere og mere digitaliseret hverdag. Her har vi heldigvis nogle dygtige IT-arkivarer, der leder arkivet ind i fremtiden, ” fortæller overarkivar Tina Knudsen Jensen.

Arkivernes vigtigste opgave er at indsamle og bevare historisk kildemateriale og at gøre det tilgængeligt for forskningen og for befolkningen, så de kan få glæde af det.

Særlige afleveringer

I løbet af året 2022 har arkiverne modtaget en særlig spændende samling fra Frihedsfonden af 1945, som var en selvejende institution, stiftet af Frihedsrådet i 1945. Den fungerede indtil 1996 til støtte for dem, der havde lidt skade under frihedskampen og til støtte for deres efterladte.

”En lidt anden type aflevering til arkivet hentede vi hos efterkommerne af malermester Gorm W. Dich. De havde tilbudt arkivet at komme ud for at se på mange af hans værker med motiver fra Randers og vælge de mest relevante ud, ” fortæller arkivar på Randers Stadsarkiv, Tina Knudsen Jensen.

Sammen med arkivarerne Inger Lyngdrup Nørgård, Martin Mauritzen og Mathilde Storvang har hun samlet alle de gode arkiv-historier til dette spændende foredrag den 18. januar.

For mere information kontakt: Arkivar Mathilde Storvang, ms@museumoj.dk, tlf. 2345 2398.