Det rullende museum besøger Vivild med sommersjov ombord

Tidsrejsen går tilbage til oldtiden, når Museum Østjyllands ”rullende museum” nu fylder vognen med oldtidsaktiviteter og tager på sommer-turné! Prøv sjove, kreative, lærerige aktiviteter og hør historier om de mennesker, som boede på din egn for flere tusinde år siden.

”Det rullende museum” byder naturligvis på en mini-udstilling, hvor du kan se nogle af oldtidens redskaber og blive lidt klogere på de mennesker og dyr, der boede på din egn for flere tusinde år siden. Fotokilde: Museum Østjylland

”Det rullende museum” gør stop ved Dagli’Brugsen i Vivild den 22. juli, og alle er velkomne til at stige ombord på tidsrejsen.
Lad bare MobilePay, Dankort og pengesedler blive derhjemme – det hele er gratis.
Arrangementet er en del af Museum Østjyllands projekt ”Museet tæt på dig”, som er støttet af ELRO Fonden.

Oldtidssjov i Vivild, torsdag den 22. juli 2021 kl. 10 - 14, på P-pladsen ved Dagli’Brugsen, Langgade 43, 8961 Allingåbro.
Gratis. Tilmelding er ikke nødvendig.

Vil du lære at skrive med runer som en ægte viking? Eller hvad med at lave din helt egen lykkebringende amulet, præcist som de gjorde i stenalderen?
Så vær med, når ”Det rullende museum” fra Museum Østjylland rykker ud af museumsbygningerne og besøger Vivild.

Fremtryllede økser og smykker

Sammen med museets ret kloge og meget søde medarbejder, kan du nu bogstaveligt talt få oldtiden mellem hænderne og selv prøve kræfter med nogle af de ting, som menneskene lavede dengang.

”Det er jo faktisk ret vildt, hvad man kunne fremstille allerede for mange tusinde år siden. Dengang måtte man lave alt med hænderne uden smarte moderne maskiner, som dem vi har i dag. Alligevel kunne datidens mennesker fremtrylle de vildeste stenøkser, smukke guldsmykker og hugge runer ind i store sten, ” fortæller museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, som står klar med en hjælpende hånd og gode historier i løbet af dagen.

Der vil også være mulighed for at klippe oldtids-påklædningsdukker, som kan klædes fint på i datidens modetøj. Glem alt om sneakers og leggings, her er det skind, uld og jordfarver, der er in!
Alt, hvad du laver, må du selvfølgelig tage med hjem.

Kom tæt på ægte fund

Udover de kreative aktiviteter kan du i ”Det rullende museum” også se en mini-udstilling om oldtidens mennesker og dyr. Her kan du komme helt tæt på nogle af oldtidens mærkværdige redskaber af flint, bronze og jern og blive lidt klogere på, hvordan menneskene levede dengang.
Måske får du her også få svaret på, hvad museets arkæologer mon finder mest af, når de går på jagt efter fortidens skatte…

Konkurrence med ”skår” i

Da kan naturligvis også være med i konkurrencen om en flot præmie fra museumsbutikken. For at være med skal du bare give dit bedste gæt på, hvor mange potteskår, der gemmer sig i kassen.
Der udtrækkes en vinder hver dag, og vinderen får direkte besked.

Guld, skeletter og drabelige våben

Kan du ikke få nok af stenaldermænd og bronzealderpiger, så kan du jo en anden dag slå et smut forbi Museum Østjylland i Randers. Her kan du gå på opdagelse mellem masser af guldskatte, smukke ravsmykker, skeletter og drabelige våben i den faste udstilling. Der er gratis adgang.

”Nogle tror stadigvæk, at museer er støvede og kedelige. Men sådan er det i hvert fald ikke hos os! ” smiler Jesper Nørskov Pedersen.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller jnp@museumoj.dk