Det nyåbnede Skatkammer Siam byder på omvisninger

Nu kan du komme helt tæt på fortællingen om det eksotiske Skatkammer Siam i Ebeltoft. Oplev historierne bag de udstillede gaurokser, saksnæb og buddhafigurer, når historikerne Lea G. Møller og Martin Mauritzen fra Museum Østjylland tirsdag den 30. maj og tirsdag den 6. juni viser rundt og fortæller.

Hør også om eventyreren Rasmus Havmøller, der skabte den forunderlige samling og om transformationen fra Siamesisk Samling til Skatkammer Siam.
Omvisningerne er gratis, men husk at tilmelde dig på museets hjemmeside.

Omvisninger: På opdagelse i Skatkammer Siam
Tirsdag den 30. maj 2023 kl. 11 - 12
Tirsdag den 6. juni 2023 kl. 13 - 14
Det sker på Museum Østjylland - Skatkammer Siam, Juulsbakke 1, 8400 Ebeltoft.
Gratis. Husk tilmelding.

Den gamle Siamesisk Samling lukkede tilbage i 2020 forud for en gennemgribende renovering. Fra den 6. maj i år har det igen været muligt at besøge den unikke samling, der er genopstået under det nye navn Skatkammer Siam.

Som Havmøller ville have den

Samlingen med dyr og kulturgenstande fra det gamle Siam (det nuværende Thailand) åbnede første gang som en del af Ebeltoft Museum i 1940. I alle årene siden da har udstillingen stået, som Rasmus Havmøller selv satte den op.
Den forunderlige samling har gennemgået en omfattende konservering og er sat op en-til-en, så den igen står, som da udstillingen åbnede i 1940 og vidner om den tids æstetik og syn på formidling.

Havmøllers liv var et eventyr

Der er også kommet en masse nyt ind i Skatkammer Siam, da museet de seneste år har museet fået ny viden om Havmøller. Det er den viden, som den nye del af udstillingen tager udgangspunkt i, og den historie bliver der naturligvis også tid til at runde på de to omvisninger. Den nye del af udstillingen i skatkammeret fokuserer på forstkandidat, mineingeniør og eventyrer Rasmus Havmøllers lange ophold i Siam.

”Havmøller var samler med stort S. Allerede som barn samlede han insekter og observerede fugle ved stranden omkring sit fødehjem ved Egsmark, og samlerlysten fortsatte i voksenlivet,” fortæller historiker Lea G. Møller.

Rasmus Havmøller uddannede sig til skovfoged i tropeskovbrug. I 1914 rejste Havmøller til Siam, hvor han opholdt sig i 20 år. Her arbejdede han først for ØK og senere blandt andet som mineingeniør ved de thailandske jernbaner.
Men arbejde er som bekendt ikke alt! Rasmus Havmøller fandt også kærligheden i Siam, blev far og tilbragte lange perioder på jagt i junglen, hvor han opbyggede sin samling af jagttrofæer, etnografiske genstande og oldsager.

For mere information om omvisningerne kontakt:
Historiker Lea G. Møller på tlf. 2113 0931 eller på lgm@museumoj.dk
Historiker Martin Mauritzen på tlf. 9243 4973 eller på mpm@museumoj.dk