Det kører bare på skinner på cykeltur fra Allingåbro

Hop på skinnecyklen og få serveret gode jernbane-historier om driftige købmænd, glemte landsbyer, uhyggelige forsvindinger og meget mere. Det er Museum Østjylland og foreningen Djursland For Fuld Damp, der nu inviterer på en forårstur med skinnecyklen på den nedlagte Randers-Ryomgård-jernbane.

Tag med på en hyggelig aftentur krydret med gode jernbane-historier, når Museum Østjylland og Djursland For Fuld Damp inviterer på skinnecykeltur i det milde forårsvejr. Turen er cirka 10 kilometer lang og går fra Allingåbro til Floes Holdeplads og retur. Fotokilde: Djursland For Fuld Damp

Skinnecykelturen går fra den gamle station i Allingåbro til Floes Holdeplads og retur.
Der er entré, og der serveres en kop kaffe på turen.

Aftentur på skinnecykel, mandag den 16. maj 2022 kl. 18 - 21.
Mødested: Djursland For Fuld Damp, Hovedgaden 4, 8961 Allingåbro.
Billet 50 kr. inkl. en kop kaffe.

Bliv lidt klogere på den lokale jernbanehistorie og nyd samtidig det milde forårsvejr ved Grund Fjord, når Museum Østjylland og Djursland For Fuld Damp inviterer på en hyggelig aftentur på skinnecykel. Museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen og formand Torben Jensen fører an på turen og fyrer op under nogle af de utallige historier og anekdoter, som knytter sig til jernbanen og til området, som den engang passerede igennem.

”Der gemmer sig mange historier i landskabet langs sådan en gammel jernbane, som samtidig går gennem den smukkeste natur. Når vi nu desværre ikke længere kan opleve strækningen ombord på et damplokomotiv, synes jeg, at skinnecyklen er et godt og sjovt alternativ, ” siger Jesper Nørskov Pedersen.

Rige købmænd og gyldne muligheder

Ved Floes Holdeplads vil Jesper Nørskov Pedersen og Torben Jensen fortælle nogle af de historier, der knytter sig til jernbanen og det for længst forsvundne Floes Teglværk. Et teglværk, som i mange år var en af egnens absolut største og mest kendte virksomheder.
Hør også fortællingen om de pengestærke mænd, der i 1800-tallet så jernbanen som en gylden mulighed for at udvikle egne virksomheder.
Og så kan du få forklaringen på, hvorfor jernbanens linjeføring blev, som den blev.

En slem kattepine og børn, der forsvandt

Turen byder også på en skandale. Eller i hvert fald fortællingen om en skandale, nemlig det store falskneri med tilknytning til Floes Teglværk, som i 1920’erne bragte mange folk på egnen i en slem kattepine.

”Lidt uhyggeligt bliver det også, når snakken falder på en af de mange myter, der knytter sig til teglværket, ” fortæller Jesper Nørskov Pedersen.

”Man mente nemlig engang at vide, at adskillige børn født uden for ægteskab på teglværket forsvandt på mystisk vis…!

Gennem smuk natur

Turen er cirka 10 kilometer lang og går gennem den smukkeste natur fra Allingåbro til Floes Holdeplads og retur igen ad den gamle Randers-Ryomgård-jernbane. Den nu nedlagte jernbane var i funktion fra 1876 til 1971 og fragtede dengang både teglsten og turister til og fra Grenaa.
Der er plads til to voksne på hver skinnecykel. Husk at medbringe drikkevand, praktisk tøj og at tilmelde dig på Museum Østjyllands hjemmeside under ”Kalender”.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på tlf. 5172 8055 eller jnp@museumoj.dk