Den bæredygtige påske rykker ud i Skrald Skov

Påskehyggen rykker midt ud i naturen, når Museum Østjylland inviterer børnefamilier og barnlige sjæle til Påskesjov i Skrald Skov.

Tag med naturvejleder Anita Søholm på jagt efter vilde forårsurter i skoven, lav lækre påskeretter på bålet og flet din egen flotte kurv af pil.
Påskearrangementet i Skrald Skov ved Hornslet er ganske gratis og en del af projekterne Den Grønne Karavane og Bæredygtighed i Børnehøjde under Museum Østjylland. Projekterne er støttet af henholdsvis Syddjurs Kommune og NRGIs værdipulje.

Påskesjov i Skrald Skov, tirsdag den 16. april 2019 kl. 10-13.
Mødested: Brændepladsen i Skrald Skov, Løgtenvej 74, Hornslet (hvor der sælges juletræer til jul).
Gratis adgang.

Naturen er for længst vågnet, og der er masser af forårstegn at finde i skoven. Naturvejleder og biolog Anita Søholm fører an i en påsketur rundt i skoven på jagt efter friske spiselige forårsurter, der titter op af skovbunden. Urterne indsamles på bæredygtig vis i de medbragte kurve.

”Du må gerne indsamle spiselige råvarer i naturen til eget brug. ”Eget brug” har man historisk defineret som det, der kan være i en høj hat,” smiler Anita Søholm.

Man må aldrig plukke fredede eller sjældne planter og skal indsamle med måde. I private skove, som i Skrald Skov, må man kun indsamle, hvad man kan nå fra vej og sti, medmindre ejeren har givet tilladelse. I offentligt ejede skove må man samle overalt, men naturligvis her heller ikke fredede planter.

Bål og natur-remoulade

Tilbage på pladsen bliver der tændt op i bålet, så de indsamlede urter fra skoven på bålet kan trylles om til små, smagfulde påskeretter.

”Alle får selvfølgelig lov til at smage den ”vilde” mad i form af lækre påskepandekager med skovurter, vild pesto med ramsløg og grøn natur-remoulade, som børn og voksne selv har været med til at lave,” fortæller Anita Søholm.

Flet en påskekurv

Naturens materialer er også udgangspunktet i påskeaktiviteterne i det kreative naturværksted på pladsen. I de hyggelige omgivelser ved skoven kan du lave små pilekurve og fint påskepynt, der er lige til at tage med hjem og pynte op til påske med.
Pilefletter Ursula Søholm hjælper og vejleder dig i pilefletningens kunst.

Bæredygtighed i fokus

Projekterne Den Grønne Karavane og Bæredygtighed i Børnehøjde sigter mod at lave bæredygtige lokale aktiviteter for blandt andre børnefamilier, skoler og institutioner. Her bruges naturens materialer og spiselige ressourcer på en fornuftig og bæredygtig måde til glæde og gavn for både mennesker og naturen.

”Vi opfordrer deltagere, der kommer fra Hornslet eller andre nærliggende byer til at tage cyklen og ikke bilen ud til Skrald Skov!” siger Anita Søholm.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller jnp@museumoj.dk