De små rykker ind på Museum Østjylland

Det er kun en fordel at være lille og lav på Museum Østjylland i Randers Ugen!

Museet fejrer Randers Ugen med to åbent hus-arrangementer målrettet de allermindste museumsgæster og deres voksne. Både daginstitutioner og private familier er velkomne, når museet slår dørene op for en rejse i oldtiden fyldt med sjove og hyggelige aktiviteter i børnehøjde.

Oldtiden for de mindste (3-6 årige og deres voksne, forældre eller bedsteforældre) tirsdag den 14. august 2018 kl. 9-12 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers. Gratis adgang – husk tilmelding på museumoj.dk.

Oldtiden for de allermindste (0-3 årige og deres voksne, forældre eller bedsteforældre) onsdag den 15. august 2018 kl. 9-12 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers. Gratis adgang – husk tilmelding på museumoj.dk.

Museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen har mange gange tilrettelagt arrangementer med fokus på de helt små gæster. Et krævende, men samtidig taknemmeligt publikum, der åbenlyst viser, hvad de mener om sagerne.

”Ved disse arrangementer lægger vi os virkelig i selen for at tilrettelægge et spændende program, der taler til alle sanser,” fortæller Helle Lebahn Bentzen.

”De mindste gæster vil ikke nøjes med at se på. De vil også have føle-, lugte- og høresansen aktiveret, for at det giver mening.”

Fra is til rige vikinger

Formiddagsarrangementerne står i oldtidens tegn og byder på en rejse mange tusinde år tilbage. Turen begynder i den kolde istid, der var befolket af de kæmpestore mammutter. Da de forsvandt, gav det plads til de allerførste mennesker. Turen ender med de rige østjyske vikinger, der satte et værdigt punktum for oldtiden.

Glæde ved historien og museet

Rejsen for de mindste og de allermindste kommer blandt andet til at foregå i museets nye, flotte og scenografiske oldtidsudstilling, Livet ved Fjorden. En udstilling, der er fund af sanselige oplevelser for store og små.

”En række af museets medarbejdere står parate til at folde oldtiden ud for de små gæster. Vi vil give dem en fortrolighed med og glæde ved museet og historien – en sans for det, vi som museum kan,” fortsætter Helle Lebahn Bentzen.

Mal, mærk, dans

Gennem bemandede poster i museets udstilling føres museumsgæsterne rundt til aktiviteter, hvor de kan male korn til mel, mærke på økser af hård eller glat flint, danse til shamanens trommespil, mærke på de bløde dyreskind og uldklædet, der kradser mod huden. Alt imens fortæller museets folk også gode historier om vore forfædres liv for tusinde af år siden.

I bestemmer selv, hvornår I kommer i tidsrummet kl. 9-12, og hvor længe I bli­ver.

For mere information kontakt museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen på 8712 2629 eller på hlb@museumoj.dk.