Da Østjylland var i Gestapos kløer

Tyskernes hemmelige statspoliti Gestapo skyede ingen midler i forsøget på at optrævle modstandsgrupper og jage politiske modstandere under 2. verdenskrig. Vold og tortur af Gestapos modstandere hørte til dagens uorden i jagten på informationer Tyskernes hemmelige statspoliti Gestapo skyede ingen midler i forsøget på at optrævle modstandsgrupper og jage politiske modstandere under 2. verdenskrig. Vold og tortur af Gestapos modstandere hørte til dagens uorden i jagten på informationer

Modstandsbevægelsen lavede sabotage af industri, jernbaner og likviderede stikkere, og derfor stod frihedskæmperne naturligvis øverst på Gestapos liste over modstandere. Hør Henrik Lundtofte, leder af Historisk Samling fra Besættelsestiden på Sydvestjyske Museer, fortælle om Gestapos virke i Østjylland, når der er foredrag i Kulturhuset Randers. Her ses A/S-gruppens sabotageaktion mod Stegepandefabrikken i Strømmen i Randers den 14. september 1944. Foto: Randers Stadsarkiv

Nu sætter Museum Østjylland spotlyset på et dunkelt kapitel i østjydernes historie, nemlig tiden under 2. verdenskrig, hvor det hemmelige politi Gestapo opererede, også i det østjyske. Det er Henrik Lundtofte, leder af Historisk Samling fra Besættelsestiden på Sydvestjyske Museer, der gæster museet og fortæller.

Foredrag: Gestapo i Østjylland, tirsdag den 17. september 2019, kl. 18.30 - 20.30 i Store Sal i Kulturhuset Randers.
Billet 50 kr.

Foredraget belyser vigtige træk af modstandsbekæmpelsen 1943 - 45 med afsæt i Østjylland.

”Jeg fortæller blandt andet om, hvordan Gestapo arbejdede, og om hvilke ressourcer de havde til rådighed, ” fortæller Henrik Lundtofte. ”Og så skal vi naturligvis se på, hvad det hemmelige tyske politi egentlig opnåede i bekæmpelsen af modstandsgrupperne. ”

Stor viden om besættelsen

Foruden at være ph.d. og leder af Historisk Samling fra Besættelsestiden på Sydvestjyske Museer er Henrik Lundtofte forfatter til blandt andet bøgerne Gestapo! Tysk politi og terror i Danmark 1940-45 og til Håndlangerne. Schalburgkorpsets Efterretningstjeneste og Hipokorpset 1943-1945. Henrik Lundtofte har også skrevet en række artikler i antologier, tidsskrifter og leksika om modstandsbekæmpelsen under besættelsen.
Der bliver til foredraget mulighed for at stille spørgsmål og diskutere emnet Gestapo i Østjylland med Henrik Lundtofte.

Besættende besættelse og tyskerpiger

Foredraget er det tredje i en række på fem foredrag, som vender forskellige aspekter af 2. verdenskrig med fokus på det østjyske.
Onsdag den 25. september følger foredraget Besættelsen - hvorfor bliver den ved med at besætte os med museumschef, dr. phil. Henrik Skov Kristensen fra Frøslevlejrens Museum.
Foredragsrækken slutter af med foredraget Tyskerpiger – under besættelse og retsopgør. Det er Anette Warring, professor i historie på Roskilde Universitet, der den 9. oktober fortæller om tyskerpigernes skæbne.
Alle foredrag knytter sig til Museum Østjyllands aktuelle særudstilling MODSTAND – den østjyske modstandsbevægelse, der kan ses frem til den 20. oktober 2019.

For mere information kontakt museumschef Jørgen Smidt-Jensen på 2442 9525 eller på jsj@museumoj.dk