Da de illegale blade i Randers gik i trykken

Modstanden mod tyskernes besættelse af Danmark havde mange ansigter. Nogle engagerede sig i modstandsbevægelsen, mens andre kæmpede med pen og bogstaver på landets mange illegale blade.

Inspirereret af Museum Østjyllands aktuelle særudstilling MODSTAND sætter Håndværksmuseet nu fokus på besættelsestidens risikofyldte arbejde med at skrive og distribuere illegale blade. Hør om dengang, hvor undertrykkelse af ytringsfriheden førte til opblomstring af en undergrundspresse.

Små fortællinger: De illegale blade torsdag den 26. september 2019 kl. 13 – 13.30 på Museum Østjylland – Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16 i Randers.
Gratis – Husk tilmelding

Arkivar Mathilde Storvang besøger denne dag Håndværksmuseet, hvor hun holder det lille foredrag om de illegale blade samt viser en række billeder fra besættelsestiden.

”Under 2. verdenskrig blev der indført censur i hele det besatte Europa. Undertrykkelsen af ytrings- og trykkefriheden og nazisternes propaganda førte til et stort behov for frie medier. Derfor blev de illegale blade overalt et vigtigt led i modstanden, ” forklarer arkivar Mathilde Storvang fra Randers Stadsarkiv.

25 millioner illegale blade

I Danmark udsendte modstandsgrupper fra 1941 frem til befrielsen op imod 25 millioner illegale blade til danskerne. Nogle blev udgivet over hele landet og andre var kun lokaludgaver. Bladene var et vigtigt redskab for modstandsbevægelsen i kampen om at påvirke befolkningens holdninger.

”De illegale blade var enige om, at almindelige danskere skulle overbevises om at støtte modstand og afvise nazismen, besættelsesmagten og samarbejdet med Tyskland, ” fortæller Mathilde Storvang.

I marts 1943 udkom det første illegale blad i Randers, nemlig de lokale kommunisters Den Tredje Front. Senere fulgte flere andre illegale blade, som havde hver sin profil.

Kig i aviser fra 1945

Foredraget har fokus på de illegale blade både i Danmark generelt og i Randers specifikt.
Efter det lille, gratis foredrag er det muligt at se Håndværksmuseets gamle trykkeri og bladre lidt i aviser fra 1945.
Foredraget er gratis, men husk tilmelding da der er et begrænset antal billetter.