Corona eller ej: Så er der påske-skattejagt for dig!

Corona skal ikke få lov at sætte en stopper for lidt påskesjov for de legelystne! Museum Østjylland har godt nok stadig lukkede døre, men I skal naturligvis ikke snydes for den traditionsrige påske-skattejagt.

Selvom påskeharen har mundbind på i år, så skal børnene ikke snydes for både skattejagt og påskeæg! Vær med til lidt påskesjov rundt om i Ebeltofts gader og find påskeæg med talkoder i nogle af butiksruder. Det er gratis, og I kan deltage, lige når det passer jer. Foto: Pixabay

I år er skattejagten flyttet ud i den friske luft, hvor I kan finde posterne gemt mange steder rundt om i Ebeltofts stemningsfulde gader og stræder. Finder I den rigtige talkombination, kan I åbne låsen til skattekisten, og så vanker der en lille præmie til alle!
Det er Museum Østjylland, Ebeltoft Handelsstandsforening og Syddjurs Kommune, der inviterer til påskeløjerne.

Påske-skattejagt i Ebeltoft, lørdag den 27. marts - mandag den 5. april 2021 – hele dagen og for hele familien!
Gratis.
Find vejledning til skattejagten på museumoj.dk fra fredag den 26. marts 2021.

På Museum Østjylland går de meget op i at værne om historien og holde fast i de gode og hyggelige traditioner. Så selvom både Det gamle Rådhus og Siamesisk Samling er lukkede, kan I jo sagtens kaste jer ud i en god omgang skattejagt alligevel.

”Vi synes, det var ærgerligt, hvis børnene skulle snydes for en skattejagt i år. Derfor har vi allieret os med byens butikker, som giver lidt plads i deres vinduer til en post. Så skattejagten går rundt i hele byen, ” fortæller museumsinspektør Tina Bjerregaard, som håber, at mange børn og deres familier vil gå på jagt efter påske-poster i byens butiksvinduer.

Skattejagt tidligt og sent

De fleste har sikkert gennemskuet, at årets påske-skattejagt er flyttet udenfor på grund af nedlukningen af landets museer. COVID-restriktionerne skal naturligvis overholdes, og det bliver de, når skattejagten foregår i det fri og i øvrigt er spredt ud over hele dagen.

”Skattejagten er ikke begrænset til et bestemt tidsrum. Så hvis man har børn, der står op kl. fem om morgenen, ja, så er det bare afsted på skattejagt! ” smiler Tina Bjerregaard, der også har et andet lille fif:

”Hvis børnene er svære at få til at falde til ro om aftenen, så kan man også køre dem trætte med en god omgang skattejagt inden sengetid! ”

Sådan gør du!

Rundt om i byens butiksvinduer skal børnene finde otte påskeæg, som hver har et tal. Af de otte tal danner børnene en kode, som skal bruges, når de skal åbne låsen til skattekisten – indeni gemmer sig en rigtig påskeoverraskelse.
På Museum Østjyllands hjemmeside museumoj.dk kan I fra fredag 26. marts finde en vejledning til skattejagten. Vejledningen kan medbringes på egen tablet, mobiltelefon eller printes ud og tages med rundt på turen til posterne i byen.

Påskeskattejagten er støttet af Syddjurs Kommune.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på 4048 65 30 eller tb@museumoj.dk