Café Von Hatten fylder 40 år – fejres med museumsudstilling

Er du noget ved musikken, kender du Café Von Hatten! I 40 år har denne lille oase af et kultursted i Randers tiltrukket utrættelige frivillige, utallige gæster, spirende musiktalenter og etablerede musiknavne med stor kærlighed til rytmisk musik.

Café Von Hatten er enestående i Randers, hvor det gennem 40 år er blevet båret frem og videre takket være en stor gruppe frivillige, der lægger tid, kræfter og hjerteblod på stedet. Foto fra 2012. Fotokilde: Peter Nielsen

I år er det 40 siden, at Café Von Hatten åbnede dørene for første gang, og det unikke kultursted er still going strong! Det skal fejres, og det bliver det nu med en mindre særudstilling på Museum Østjylland spækket med kærlige gensyn med 40 års pulserende musikliv på Von Hattenstræde 7.

Mini-udstilling: 40 år på Hatten, torsdag den 28. oktober 2021 til søndag den 2. januar 2022 kl. 10 - 16 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Gratis.
Udstillingsåbning torsdag den 28. oktober kl. 16. Alle er velkomne.

Musikken har i fire årtier været samlingspunktet på tværs af generationer på Café Von Hatten, og mange, mange tusinde musikere har gennem årene stået på den lille intime scene. Flere talenter er også for alvor slået igennem den musikalske lydmur og er senere blevet store navne på den landsdækkende scene. Tænk bare på navne som Carpark North, Marie Frank og troubadourerne Lars Lilholt, Johnny Madsen og Allan Olsen, der en tåget aften på Café Von Hatten dannede trioen Dalton.

”Vi er selvfølgelig – og med rette, synes vi – stolte af at være med til at udklække store navne i dansk musik. Men stoltheden over gennem 40 år at være en del af en oase af et kultursted, hvor musikelskere har skabt og fået store musikalske oplevelser, og hvor frivillige lige fra starten til den dag i dag har lagt oceaner af arbejdstimer og passion, er mindst lige så stor, ” understreger Morten Madsen fra det lokale lydstudie Popshit Records, der er frivillig på Von Hatten.

De frivillige er hjertet

De mange frivillige på Café Von Hatten er et af omdrejningspunkterne i den lille jubilæumsudstilling, fordi kultur- og musikstedet ganske enkelt ikke ville eksistere uden deres indsats. Stedet køres udelukkende på frivillig arbejdskraft – både i drift og ledelse -  og sådan har det været fra starten tilbage i 1981.
Udstillingen viser blandt andet en videofortælling om de unge frivillige, der fortæller om, hvordan de mødtes igennem kærlighed til musikken.

”Vi får også fortællingerne om par, der, 20-30 år efter de mødte hinanden på Von Hatten, stadig er sammen. Og nu er det deres børn, der er frivillige på Von Hatten! ” smiler Morten Madsen.

”Von Hatten er ikke bare et spillested. Det er et mødested for ungdommen med fælles interesser for kulturliv og ikke mindst musik, og mødet varer ved resten af livet. ”

Kaj, Peer, Marie og Carpark

Udstillingen om 40 år med Café Von Hatten som en uomgængelig del af det randrusianske kultur- og musikliv indeholder også et møde med stifter af Café Von Hatten, Kaj Friis-Christensen og den lokale lydmand Peer Kastrup, der har været med siden starten i 1981.
Mød i udstillingen også musiker Marie Frank, der fik sit første betalte job på Von Hattens scene. Og Carpark North, der i år 2000 blev Randersmestre i Rock på stedet og fortæller, at de uden Von Hatten måske ikke var blevet ved at spille musik sammen!

Plakater, pengekasse og et kondom

I miniudstillingen kan du også glæde dig til at se en række genstande fra de mange år med Von Hatten. Her er blandt andet de gamle lydskodder, der har hængt på caféen siden starten med plakater af årtiers musik. Der er den originale pengekasse, sjove genstande som Von Hatten-jakken, Von Hatten-stolen – og ikke mindst – Von Hatten-kondomet!
Desuden er der naturligvis et væld af billeder, videoer, og plakater.

”Udstillingen giver et indblik i en subkultur på Café Von Hatten i 40 år for de mennesker, der ikke kender til dette lille kultursted. For dem, der kender stedet, vil det være et dejligt gensyn med en tidslomme og et indblik i, hvordan stedet drives i dag, ” siger Morten Madsen.

Jubilæumsudstillingen 40 år på Hatten kan opleves frem til og med søndag den 2. januar 2022. Der er gratis adgang.

For mere information kontakt Morten Madsen fra Café Von Hatten på 4041 9785 eller på morten@cat.dk