Børnene skal da være kreative i sommerferien!

I sommerferien kan børnene male, slibe, pynte og hamre, når de prøver kræfter med forskellige kreative håndværk på Håndværksmuseet. Museets mange værksteder er nemlig på skift åbne for børnene. De pensionerede håndværkere står klar med gode råd, sjove bemærkninger og fantastiske fortællinger fra dengang, de selv arbejdede som håndværkere.

Håndværk er selvfølgelig også for piger! To store piger hjælper hinanden med skruemaskinen på Håndværksmuseet, der i skolernes sommerferie byder på kreative håndværk for børn. Det er gratis. Fotokilde: Museum Østjylland

De kreative ferieaktiviteter skydes i gang med en byvandring for børnefamilier rundt i den gamle arbejderby, Randers. Find drager, løver og romerske guder og hør drabelige historier – der dog er tilpasset små ører!

Ferieaktivitet: Sjov sommer på Håndværksmuseet, lørdag den 25. juni til lørdag den 6. august 2022 på tirsdage, torsdage og lørdage, kl. 12 - 16 på Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16 i Randers.
Gratis.

Børnevenlig familiebyvandring i Randers midtby, tirsdag den 28. juni 2022 kl. 11 - 12.
Mødested: Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16 i Randers.
Gratis.

Børn elsker deres lange, dovne sommerferie, men selv is-spisning og strandture kan blive kedelige i længden.

”Så er det jo heldigt, at børn i skoleferien tre dage om ugen også kan kigge forbi Håndværksmuseet og kaste sig ud i små sjove og kreative projekter her, ” smiler daglig leder af Håndværksmuseet, Inger Marie Hyldgård.

Terninger, æsker og selfies

I år kan børnene lave forskellige aktiviteter som at slibe og sætte øjne på en træterning eller slå søm i en kævle og lave en lille konkurrence ud af det! Børnene har også mulighed for at dekorere en æske hos maleren, smede en lille ting af jern ved smeden eller lave et smykke hos guldsmeden. Og så kan de selvfølgelig tage sjove selfies i fotografens historiske atelier, der består af kulisse og enkelte rekvisitter.
Ferieaktiviteterne skifter fra gang til gang alt efter, hvilke værksteder der er bemandede af de frivillige håndværkere. Fælles for det hele er, at børnene får deres produkter med hjem, så de kan prale lidt af dem – eller bruge de fine sager til en lille gave.

Tag med den lille lærling

En anden hyggelig aktivitet for børn og deres voksne er ”Den Lille Lærling”, som er et hæfte med opgaver, der knytter sig til værkstederne på Håndværksmuseet. Med hæftet i hånden går familierne på opdagelse rundt på museet, der breder sig over fire etager. Alle, der deltager, får selvfølgelig et diplom bagefter.

Drager, løver og romerske guder

Sommerens værkstedsaktiviteter skydes i gang med en børnevenlig og gratis byvandring rundt i Randers midtby, hvor der kigges på sjove bygningsdetaljer. Interesserede familier mødes tirsdag den 28. juni udenfor Håndværksmuseet i Lille Rosengård, hvorfra turen går, og der bliver helt sikkert nok at se på!

”Mange gamle huse i Randers er nemlig udsmykket med fine og overraskende detaljer.
Dem er især børn gode til at spotte. Vi skal blandt andet se på drager, løver og romerske guder, ” fortæller Inger Marie Hyldgård.

Børnene kommer blandt andet til at kigge nærmere på portoverliggere i nogle af byens gamle huse. Måske kan børnene læse årstal, og hvad der ellers står.

”Og selvfølgelig skal børnene på turen ikke snydes for en virkelig skrækkelig historie, der handler om det ældste hus i Randers! ” lover Inger Marie Hyldgård.

Det er gratis både at lave kreative håndværk i værkstederne og at tage på byvandringen i Randers midtby.

For mere information kontakt daglig leder af Håndværksmuseet, Inger Marie Hyldgård på tlf. 4012 0754 eller på imh@museumoj.dk