Børn oplever oldtiden i øjenhøjde

Kom med på en forunderlig rejse tilbage til oldtiden. Oldtiden formidles i børnenes øjenhøjde, når Museum Østjylland i Randers Ugen byder på en omvisning målrettet børnene. I museets nye oldtidsudstilling er der masser at se på, høre om og røre ved, så det bliver en leg for dem at lære om fortiden. Det er gratis at være med.

Randers Ugen rimer på oldtid. Det gør det i hvert fald på Museum Østjylland, hvor børnene er i centrum i Randers Ugen, når museet byder på en børneegnet omvisning i den nye oldtidsudstilling, Livet ved Fjorden.

Kom hele familien, far, mor, børn og bedsteforældre og tag med ud på en forunderlig rejse tilbage til oldtiden. Udstillingen er proppet med oldtids-aktiviteter og lærerigt sjov for børn i alle aldre.

Randers Ugen: Børneomvisning i oldtidsudstillingen Livet ved Fjorden, lørdag den 11. august 2018, kl. 11-12 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers. Gratis adgang.

Den nye oldtidsudstilling Livet ved Fjorden rummer 100.000 års kulturhistorie fra Randersegnen og tager museumsgæsten ud på en fascinerende, underholdende og smuk rejse fra istid til vikingetid. Her er historier både for voksne og børn, men i ferien er det de yngste, der kræses for.

”Det er en særlig fornøjelse at lave omvisninger for børn, fordi de lever sig hundrede procent ind i fortællingerne. De spørger, piller i og kommenterer alt, og vores nye oldtidsudstilling er opbygget, så den inspirerer dem til det. Det skal være en leg for børn at lære om fortiden, ” forklarer museumsinspektør Lisette Berg Andersen.

Tag hele familien med til oldtiden

Familieomvisningen tager familier ud på en tidsrejse gennem oldtiden. Det er museets omviser, Lisette Berg Andersen, der er rejseføreren, der fortæller fantastiske historier om, hvordan de første jægerfolk i Danmark levede og boede. Hør også den spændende historie om de rige vikinger, der sejlede ud på drabelige handels- og plyndringstogter i vikingetiden.

Vær ikke musestille

Undervejs i omvisningen er der sjove aktiviteter for hele familien, så ingen behøver at være musestille hele tiden. Prøv for eksempel den fine stammebåd og stenalderfolkets tøj og bliv klogere på oldtidens livsvigtige materialer flint, bronze og jern.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller på lba@museumoj.dk.