Bindingsværk, bungalows og byggesjusk

Kom med på historisk byvandring i Ebeltoft

Hvad er en syldsten? Og hvor stammer udtrykket ”villa, Volvo og vovse” egentligt fra? Få svarerne på dette og meget andet, når Museum Østjylland inviterer på historiske byvandringer rundt i byens gamle og moderne kvarterer med fokus på arkitektur og byudvikling.

Historisk byvandring – Det gamle Ebeltoft. Torsdag den 9. august kl. 16-17.30, mødested: Farvergården, Adelgade 15 i Ebeltoft. Billetpris: 50 kr.

Det gamle og det nye

Kom med på tur og nyd det danske sommervejr, når der stilles skarpt på byudviklingen i Ebeltoft. På turene vil der være rig mulighed for at se nærmere på både gamle skæve huse og mere moderne bygningsværker og detaljer rundt omkring i byens gader.

De fleste forbinder af gode grunde Ebeltoft med gamle skæve bindingsværkshuse og brostensbelagte gader, men byens moderne villakvarterer og asfaltveje har også deres egne gode historier at fortælle” fortæller historiker Jesper Nørskov Pedersen, som er guide på turene.

Villa, vovse og velfærdssamfund

Efter 2. verdenskrig, skete der en kæmpe forandring i den måde, som vi levede på. Med flere penge mellem hænderne, fik gennemsnitsdanskeren pludselig mulighed for at rykke ud af de trænge lejligheder og ind i moderne og funktionelle villaer med plads til både have og den nye bil. Ligesom i resten af landet, skød der også i Ebeltoft nye boligkvarterer frem på de gamle marker.

Byvandringerne er arrangeret i anledning af ”Håndværket Huskes – i Ebeltoft”. Fregatten Jylland, Glasmuseet Ebeltoft og Museum Østjylland sætter hele august måned fokus på håndens arbejde og på hæderkronede gamle håndværk i programmet for ”Håndværket huskes”.

For mere information kontakt historiker Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller på jnp@museumoj.dk.